Zákonný a smluvní voucher za neuskutečněný zájezd. Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?

Pro mnohé z vás nadešel čas dovolených a s tím i možnost uplatnění voucherů za neuskutečněné zájezdy, které jste obdrželi v předchozím více než roce od cestovních kanceláří. Pokud jste i vy takový voucher dostali, můžete být nyní v některých případech nepříjemně překvapeni. Víte, jaký je rozdíl mezi zákonným a smluvním voucherem a co to pro vás znamená?

Ilustrační fotografie
reklama

V loňském roce český parlament schválil zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu, známější pod označením jako lex voucher. Smyslem tohoto zákona bylo ochránit cestovní kanceláře před případným krachem. Ve stručnosti řečeno, lex voucher umožnil cestovním kancelářím vydávat svým klientům namísto vrácení peněz poukaz neboli voucher v hodnotě neuskutečněného zájezdu. To však za jasně daných podmínek, kterými se měly cestovní kanceláře řídit.

Jednou z podmínek bylo i časové omezení. „Cestovní kanceláře tak mohly jako náhradu za neuskutečněný zájezd poskytnout voucher pouze u zájezdů s termínem zahájení od 20. února 2020 do 31. srpna 2020. Pokud vám byl nabídnut voucher za zrušený zájezd mimo toto časové ohraničení, zpozorněte. V takové situaci jste měli možnost voucher odmítnout a požadovat vrácení peněz. Pokud jste souhlasili, obdrželi jste takzvaně smluvní voucher,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Zásadním rozdílem mezi zákonným a smluvním voucherem je takzvaná ochranná doba. Lex voucher jako ochrannou označuje dobu, kdy může cestovní kancelář zadržet vaše finanční prostředky a řešit náhradu za neuskutečněný zájezd vydáním zákonného voucheru. Pokud však do konce ochranné doby, tedy do 31. srpna 2021, takový voucher nevyužijete, musí vám cestovní kancelář následně zaplacenou cenu zájezdu vrátit.

Spotřebitelská poradna dTestu se však setkává s případy, kdy cestovní kanceláře před spotřebiteli jejich zákonná práva a podmínky vyplývající z lex voucheru zamlčely a nabídly jim své smluvní vouchery, které jsou však pro spotřebitele výhodné mnohdy jen zdánlivě. „Často také cestovní kanceláře tvrdily, že akceptace jejich smluvního voucheru je jedinou cestou, jak získat peníze za zájezd nazpět. Opak je však pravdou. Pokud vám byl nabízen či vnucován smluvní voucher, měli jste možnost jej kdykoliv odmítnout,“ popisuje Eduarda Hekšová.

Úskalí smluvních voucherů, která vás nyní mohou potrápit, se skrývají v samotných smluvních podmínkách. Pokud takový voucher máte, lze doporučit si co nejdříve smluvní podmínky důkladně prostudovat. Nepříjemně překvapit vás totiž může to, že pokud voucher nevyužijete do sjednaného data uvedeného na voucheru, tak vám na rozdíl od zákonného voucheru propadne. Takový voucher může být taktéž omezen jen na určitý typ zájezdu.

Cestovní kanceláře často spoléhaly i na snadnou zaměnitelnost zákonného a smluvního voucheru, a vlastní smluvní poukaz tak svým klientům nabízely pod dojmem, že se jedná o zákonný voucher se všemi jeho výhodami. „Taková situace má však řešení. Vůči jednání cestovní kanceláře se můžete zpětně ohradit a namítnout, že vás uvedla ohledně typu voucheru v omyl. Pak byste měli i nyní obdržet zákonný voucher. A pokud byste jej nevyužili, tak následně i své peníze. Bohužel ne vždy se tento postup setká se vstřícným jednáním ze strany cestovní kanceláře. Na vyjasnění situace u obcházení pravidel daných lex voucherem si tak budeme muset počkat až do rozhodnutí soudů,“ uvádí Eduarda Hekšová.

Pokud se chcete dozvědět více o tom, jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou, jak je to s cestováním na vlastní pěst nebo proč je důležité nepodcenit sjednání cestovního pojištění, poslechněte si čtvrtou epizodu podcastu Třicítka dTestu. Připomenete si rovněž pojmy jako lex voucher, cestovatelský semafor či covid pas.

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky