Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vyplatí se letos investovat do piva?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Pivo představuje velký světový trh. Jeho tempo růstu však velké není. Spíše takové ospalé, což k pivu sedí. Trh opanovávají jména jako Anheuser-Busch InBev nebo Heineken. Investor do akcií těchto titánu tedy nemůže počítat s dravým zhodnocením. Kdo však jde po pozvolném, celkem uspokojivě stabilním, postupném růstu, ten jistě některou ze zavedených „pivních akcií“ nakoupit může.

Ne že by se sektoru vyhýbaly módní vlny a nové trendy. Malé a dravé pivovary je často dokáží zachytit lépe a pružněji než oni titáni. Ostatně klíčovou módní vlnu globálního trhu s pivem, jež se zaplavuje i Česko, představují řemeslná piva. Taková piva jsou ale vlastně přímo definičně spjata s malými pivovary. Velká pivovarnická skupina by řemeslná piva raději ani neměla nabízet. Když před několika lety svá „řemeslná piva“ vrhl na trh již poměrně velký pivovar Starobno, patřící navíc Heinekenu, se zlou se potázal. Místo módní vlny se svezl na vlně kritiky.

Jenže běžný investor prakticky nemůže investovat do akcií malých, potenciálně rychle rostoucích pivovarů, často jakýchsi „pivních startupů“. Na burze se s nimi zpravidla neobchoduje.

Investice do akcií některého z pivovarů tak přichází v úvahu zejména pro toho, kdo sází na jistotu stabilního růstu a případně i přiměřené dividendy. Nebo pro toho, kdo již má notně zainvestováno v dravých titulech – třeba v oblasti AI, elektromobility nebo biotechnologií – a hodlá diverzifikovat své portfolio tak, aby nesestávalo pouze z růstových titulů, ale také těch hodnotových.  

Sázkou na „pivní jistotu“ číslo jedna by tedy mohly letos být akcie s přehledem největšího pivovaru světa, již zmíněného Anheuser-Busch InBev. Základ současné podoby kolosu položila před šestnácti lety akvizice amerického pivovaru Anheuser-Busch v podání belgicko-brazilského InBevu. Před osmi lety se pak do skupiny přidal ještě jihoafrický SABMiller. Celý konglomerát v Česku vlastní prodělečný českobudějovický pivovar Samson, přičemž „přes ulici“ vede nekonečný spor o značku Budweiser, s dalším pivovarem jihočeské metropole, státním Budvarem.  

Od začátku roku 2008, tedy od roku zmíněné „zakládající“ akvizice, zhodnotily akcie konglomerátu Anheuser-Busch InBev o nějakých 56 procent, což značí roční zhodnocení 2,8 procenta. Pro srovnání, stěžejní ukazatel amerických burz, Standard & Poor’s 500, za stejnou dobu přidal zhruba 238 procent, což ročně značí zhodnocení 7,9 procenta. Všechny tyto cifry jsou bez zahrnutí reinvestice dividend.

Je tedy zřejmé, že akcie největšího světového pivovaru v uplynulých šestnácti letech žádným velkým ternem nebyly. Konglomerát navíc loni rozlítil řadu svých zákazníků, když do marketingové kampaně, jež měla pozdvihnout upadající značku Bud Light, angažoval trans aktivistu Dylana Mulvaneyho. Proměnu tohoto biologického muže v ženu sice na sociálních sítích sledují miliony uživatelů, avšak zjevně z jiné cílovky; tradiční pivaři v ní zalíbení moc nenacházejí. Sociální sítě tak zaplavila virální videa, v nichž na protest proti Mulvaneyho angažmá, rozhořčeně lili Bud Light do záchodu či kanálu; konzervativní rocker Kid Rock zase použil několik beden daného piva jako cvičný terč při střelbě z automatické pušky – což rovněž zaznamenalo nebývalý virální ohlas. Akcie konglomerátu však – naštěstí pro investory – kauza „neodstřelila“. Nicméně, nějaký další přešlap při snaze o (až příliš) progresivní marketing zřejmě nelze vyloučit a investor se musí před něčím takovým mít na pozoru i do budoucna.

Pod křídla konglomerátu Anheuser-Busch InBev patří také třeba známé mexické pivo Corona. Ve Spojených státech je však – na rozdíl od zbytku světa – držitelem licence na jeho výhradní dovoz společnost Constellation Brands, výrobce nejen piva, ale také vína a lihovin. Pokud bychom vzali jako výchozí bod opět začátek roku 2008, její akcie za sebou mají mnohem výraznější zhodnocení než ty konglomerátu Anheuser-Busch InBev. A sice celkově 1030 procent, tedy nějakých 16,3 procenta ročně.

Akcie Constellation Brands jsou zajímavé vysokou diverzifikovaností, neboť společnost produkuje či prodává nejen různé zmíněné typy alkoholických nápojů, ale zabrousila také do marihuanového byznysu. Vlastní takřka 40procentní podíl v Canopy Growth. Dodavatel „marjánky“ pro lékařské účely ovšem čelí krušnému procitnutí z opojných let 2018 a 2019, neboť jeho akcie z tehdejších vrcholů strmě spadly, z více než 500 dolarů za kus na zhruba čtyři dolary; ztratily více než 99 procent.   

Investor, jenž hledá potenciálně přelomovou inovaci v pivovarnictví, by tak měl spíše upřít pozornost k japonskému pivovaru Kirin. Tato tamní dvojka po skupině Asahi, majiteli Plzeňského Prazdroje, poněkud neobvykle vlastní také divizi, jež se na vědecké úrovni zabývá zlepšováním zdraví prostřednictvím výživy, v tomto případě tedy i piva. Vzhledem k tomu, že celosvětovým trendem jsou kromě řemeslných piv také ta „zdravější“, s nízkým nebo žádným obsahem alkoholu, může být potenciální „zdravé pivo“, třeba nějaké to budoucí z produkce Kirinu, investičním ternem. Na akciích Kirinu to ale zatím moc poznat nejde. Od začátku roku 2008 přidávají nějakých 33 procent, průměrně ročně tedy 1,8 procenta.

Témata:  pivo investice

Související

Aktuálně se děje

3. října 2024 10:48

3. října 2024 10:29

2. října 2024 11:45

Česko 2023: Populace překročila 10,9 milionu, klesl počet sňatků i narozených dětí

Populace Česka se v průběhu roku 2023 rozrostla o 73,0 tisíce obyvatel díky kladnému migračnímu saldu, čímž překročila hranici 10,9 milionu. Rok 2023 se dále vyznačoval výrazným dvanáctiprocentním poklesem počtu sňatků. Poprvé od roku 2005 se živě narodilo méně než 100 tisíc dětí (91,1 tis.). Naděje dožití při narození již druhým rokem rostla a navázala na pozitivní vývoj před pandemií onemocnění covid-19, uvádí ČSÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Tesla zklamala investory. Co se děje u Elona Muska?

Tesla zveřejnila údaje o prodeji nových vozů a po dvou slabších čtvrtletích, kdy se nepodařilo překonat loňské prodejní výsledky, se jí podařilo trend zvrátit. Ve třetím čtvrtletí Tesla prodala přibližně 463 tisíc vozů, což představuje nárůst o 6,4 % oproti stejnému období loňského roku. Očekávání analytiků z LSEG a FactSet se však zcela nenaplnila, neboť se očekával prodej vyšší o 500 až 5 000 vozů.