Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Úprk Čechů za nákupy do levnějšího Polska i Německa: Stát přichází o miliardy na daních

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: ilustračnífotky.cz

Komentář Lukáše Kovandy: Maloobchodní tržby se v Česku v září propadly více, než se čekalo, a to meziročně o rovná čtyři procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů předpokládali pokles jen o 3,7 procenta.

Stále poměrně ponurá nálada spotřebitelů – na poměry posledních dvaceti let výrazně podprůměrná – je klíčovým zdrojem zářijového výraznějšího než předpokládaného propadu maloobchodních tržeb. Lidé v meziročním pohledu šetřili jak na nepotravinářském zboží – zejména na elektronice, oděvech a obuvi a potřebách pro domácnost –, tak na potravinách.

Tržby za nepotravinářské zboží spadly v porovnání s loňským září v očištění o inflaci o 5,9, za potravinářské zboží o 3,2 procenta. Lidé v Česku však meziročně utráceli více za pohonné hmoty, a to o 4,5 procenta. Výrazné zlevnění benzínu a nafty, k němuž meziročně došlo, stejně jako snižování obecné inflace obyvatele Česká pohání k jejich vyšší spotřebě.

Dalším důvodem slabších než očekávaných tržeb je „úprk“ Čechů za nákupy do levnějšího Polska i Německa, jemuž nyní dělá „reklamu“, co se nákupu potravin týče, i sám premiér Fiala. Češi letos v rámci přeshraničních nákupu utratí v cizině zhruba 60 miliard korun, vyjdeme-li z jarního šetření Asociace malých a střeních podnikatelů a živnostníků. Stát přichází o nemalé miliardy na daních.

Za celý letošní rok je třeba počítat s propadem maloobchodních tržeb o zhruba 4,5 procenta, když ovšem v závěrečných měsících roku a pak v příštím roce dojde ke zlepšení situace v oblasti maloobchodu. V příštím roce by tak maloobchod mohl přidat 3,5 procenta, zejména díky odeznění mimořádně vysoké inflace.

Témata:  ekonomika daně Peníze

Související

Aktuálně se děje

7. srpna 2025 17:48

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy