Pro rozlišení novin od časopisů kvůli DPH rozhodne periodicita

Pro rozlišení novin od časopisů pro účely nastavení daně z přidané hodnoty (DPH) bude rozhodovat periodicita podle celního zákona. Deníku Hospodářské noviny (HN) to sdělila Gabriela Krušinová z tiskového odboru ministerstva financí. Dodala, že pokud titul obsahuje reklamu z více než poloviny obsahu, je vždy ve vyšší sazbě DPH. Debatu rozvířila vláda, která v úsporném balíčku počítá se zvýšením DPH u novin z deseti na 21 procent a u časopisů z deseti na 12 procent. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) to zdůvodnil snahou daňově zvýhodnit vědecké časopisy.

Ilustrační fotografie
reklama

"Pokud je titul vydáván nejvýše třikrát týdně, bude zařazen do snížené sazby DPH jako časopis, zatímco pokud je daný produkt vydáván aspoň čtyřikrát týdně, typicky noviny, bude zařazen do základní sazby DPH," uvedla Krušinová. Celní zákon, na který se mluvčí odvolává, sice rozlišuje periodika takto podle počtu týdenních vydání, nerozlišuje je ale podle tohoto klíče na noviny a časopisy, píšou HN. Deník také poukazuje na to, že není zřejmé, jak se bude periodicita posuzovat u čistě digitálních produktů, které nemají pravidelná vydání.

Velké vydavatelské domy podle vyjádření pro ČTK předpokládají, že zvýšení DPH urychlí propad trhu denního tisku. Plánované zvýšení DPH u tisku v Česku kritizují i asociace evropských vydavatelů novin a časopisů. Státu to podle nich nepomůže získat více peněz do rozpočtu, růst daně podle nich pouze omezí dostupnost tištěných médií. Evropská asociace vydavatelů novin (ENPA) a Evropská asociace časopiseckých médií (EMMA) proto v otevřeném dopise premiérovi Petru Fialovi (ODS) vyzvaly českou vládu, aby plán změn DPH přehodnotila.

Upozorňují na to, že naprostá většina členských států Evropské unie uplatňuje u novin a časopisů sníženou, nebo dokonce nulovou sazbu DPH. Sazba daně je také většinou v zemích EU pro noviny a časopisy stejná.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky