Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Potraviny zdražují, lidé se bojí dalšího růstu. Výrobci proto raději potají zmenšují balení, jen aby nemuseli zdražovat

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Komentář Lukáše Kovandy: Růst cen potravin a nealkoholických nápojů byl loni citelný. Zdražení činilo 4,5 procenta. Mezi Čechy nyní panují značné obavy z toho, že by se inflace mohla ještě dále roztočit. Čelní představitelé České národní banky proto podnikají mediální ofenzivu, v jejímž rámci veřejnost ujišťují, že by inflaci zkrotili.

Nicméně v lidech obava z výrazného růstu cen přetrvává delší dobu. Své o tom vědí výrobci potravin. Ti v poslední době proto zintenzivňují praxi nenápadného zmenšování objemu výrobků, snižování gramáže si ubírání procent alkoholu. Jedná se o praxi takzvané „smrskflace“ (z anglického shrinkflation). Při „smrskflaci“ sice cena potravinového nebo nápojového výrobků zůstává v obchodě stejná, avšak tajně se smrskává právě objem, gramáž nebo kvalita výrobků. Zákazník tak za stejnou cenu kupuje méně, takže si pohorší podobně jako při cenové inflaci. Akorát, že „smrskflace“ si u daného výrobku většinou nevšimne, zatímco cenovou inflaci by jistě zaregistroval, což by jej od koupě mohlo i odradit.  

Až o deset gramů přišly v posledních letech tyčinky Deli nebo Snickers. Tyčinka KitKat Chunky měla původně gramáž 50 gramů, po prvním ztenčování se snížila na 48 gramů a dnes váží jen 40 gramů. Čokolády Figaro, Studentská pečeť, Milka nebo tyčinka Margot ztratily během pár let dvacet gramů.  

Pochopitelně, „smrskflace“ není fenoménem jen v případě čokoládových tyčinek a cukrovinek, ale týká se alkoholických nápojů (snižuje se objem nápoje, nebo dokonce procento alkoholu), chipsů, kakaa, tatarky, dokonce i nepotravinářských výrobků typu kosmetiky nebo mycích prostředků.  

Zákazník by v čase citelné inflace cen potravin měl pečlivěji než jindy pročítat údajů o složení, objemu či gramáží výrobku a umět posoudit, zda se nestává obětí právě „smrskflace“. 

Témata:  potraviny zdražování

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

29. července 2025 12:43

Podvod na první pohled nepoznáte. Sociální sítě se hemží falešnými nabídkami známých značek

Ležíte večer v posteli a bezmyšlenkovitě projíždíte sociální sítě. Najednou se objeví nabídka, která vypadá jako splněný sen. Zboží, po kterém už dlouho pokukujete, za zlomek ceny, a navíc od známého prodejce. Nemůžete uvěřit, že právě vám se poštěstilo narazit na tak výhodnou akci. Rychle klikáte a začínáte vyplňovat údaje, které vás dělí od skvělého nákupu. Jedná se ale ve skutečnosti o výhodný nákup, nebo jste právě naletěli podvodníkovi?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod.