Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nafta příští týden skokově zdraží, řidiči by se měli předzásobit

pohonné hmoty
pohonné hmoty
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Vláda se ocitá v tísni kvůli hlubšímu schodku rozpočtu, než jaký sama předpokládala. Na dani z mimořádných zisků, například bank, vybere o řád méně, než s čím počítala. Proto pospíchá a hledá miliardy doslova, kde se dá. Navýšení spotřební daně z nafty, které včera posvětil Senát, tak podle všeho začne platit už příští týden v úterý, tedy nezvykle rychle. Řidiči „dieselů“ se tak musí v příštím týdnu připravit na skokové zdražení motorové nafty, až o dvě koruny na litr. Kdo chce ušetřit, může se naftou předzásobit.

Opatření by tak letos přineslo veřejné kase zhruba čtyři miliardy korun navíc. Pomůže tedy stabilizovat veřejné finance, byť jen poměrně zanedbatelně. Přesto takový zásah dává smysl. Daň se vrací na úroveň z doby před loňským červnem. Tehdy vláda rozhodla spotřební daň z pohonných hmot snížit z důvodu historicky rekordních cen paliv. Od té doby však paliva, která rekordně zdražily důsledky vpádu ruských vojsk na Ukrajinu, dramaticky zlevnila, v případě nafty až o bezmála 20 korun na litr.

Navrácení daně na původní úroveň, tedy o 1,50 koruny na litr výše, bude znamenat skokové zdražení nafty, a to o 1,80 až dvě koruny na litr. Čerpadláři totiž zohlednění také vyšší DPH. Někteří se budou snažit situace využít k navýšení marží pod záminkou zvýšení daně.

Z dat Evropské komise, zveřejněných včera, plyne, že Česko má nyní čtvrtou nejnižší cenu nafty v EU. Levněji ji tankují pouze na Maltě, v Bulharsku a v Rumunsku. Pokud by se nyní zvýšila daň z nafty průměrně o 1,80 na litr, Česko bude mít šestou nejnižší cenu nafty. V pomyslném žebříčku zemí EU podle nejnižších cen nafty se před něj totiž dostanou ještě Litva a těsně také Polsko. Ceny na Slovensku, v Maďarsku, Německu či Rakousku budou i nadále vyšší než v ČR.

Cena nafty v Česku bude však oproti naftě v Polsku dražší jen zhruba o 60 haléřů na litr, jak plyne z výpočtu na základě zmíněných včera zveřejněných dat Evropské komise. Takový rozdíl nijak dramaticky neohrožuje konkurenceschopnost českých dopravců.

Sdružení Česmad Bohemia však nedávno varovalo, že zvýšení daně je o jejich konkurenceschopnost připraví. To však tedy data příliš nepotvrzují.  

Témata:  nafta pohonné hmoty

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:44

Předpověď počasí na noc a úterý 19. listopadu

Přes naše území přejde od západu frontální systém, v noci teplá fronta a večer postupně fronta studená, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.