Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lidé přestali kupovat dražší zboží, bojí se budoucnosti

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Lidé přestávají nakupovat dražší zboží, vede je k tomu nejistota z budoucnosti. V obchodech tráví méně času, do normálu se až na výjimky vrátily objemy nákupů. Na dnešní tiskové konferenci to řekl prezident Svazu a obchodu cestovního ruchu ČR (SOCR)Tomáš Prouza. Podle zjištění svazu byly i letošní Velikonoce obchodně slabší než loňské.

"Zákazníci začínají omezovat dražší varianty zboží," řekl Prouza. Jako důvod nejčastěji uvádějí nejistotu z budoucnosti.

Potravinářské řetězce uvádějí, že po panických nákupech, kdy se lidé zásobovali trvanlivými potravinami, nyní kupují více čerstvých potravin. Kupují především ovoce, zeleninu a maso.

Díky tomu, že obchody s potravinami mohou být otevřené po celou dobu nouzového stavu, zůstaly podle Prouzy tyto obchody v zisku. Zároveň ale připomněl, že mají vyšší náklady spojení s bezpečnostními a hygienickými opatřeními, zvyšovaly také počty zaměstnanců.

Koronavirová krize vedla k rozvoji online supermarketů. Češi ve velkém nakupují potraviny na internetu, e-shopy s potravinami proto zvětšují sklady, přidávají termíny rozvozů, nabídku přizpůsobily také seniorům.

Témata:  ekonomika lidé nákupy potraviny

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.