Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Levně na webu, draze na faktuře aneb Úskalí nákupů ze zahraničí

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Přišli jste při nákupech na internetu na to, že v zahraničí mají vámi vybraný produkt výrazně levnější než na našem trhu? Nebo sháníte konkrétní model, který v České republice, potažmo ani v Evropské unii, není k dostání? Objednávání zboží ze zahraničí nikdy nebylo jednodušší. Pokud takovou koupi zvažujete, je však dobré mít na paměti několik úskalí, které při tom mohou nastat, a zvážit si potenciální pro a proti.

Kupní smlouva „hezky česky”?

Abyste věděli, jaká máte práva a jak se bude koupě, potažmo i reklamace odvíjet, musíte nejprve zjistit, právo kterého státu se na vaši objednávku použije. Pravidlo, podle kterého to zjistíte, je společné pro všechny občany členských států Evropské unie. „Klíčové je zjistit, zda prodejce svou obchodní činnost zaměřuje na stát bydliště spotřebitele, v našem případě tedy Česko,” vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Jestli tomu tak je, lze poznat podle několika typických znaků. Pokud má zahraniční prodejce jazykovou verzi svých webových stránek v češtině, zboží nabízí v Kč nebo uvádí údaje o dopravě do Česka, dá se říct, že se na českého spotřebitele zaměřuje. Uvedené znaky však nejsou jediné možné, zaměření lze dovodit i jinak. Jestli existuje zaměření, na vámi uzavřenou kupní smlouvu se použije české právo a koupě, spory i reklamace budou probíhat dle našeho práva.

Pokud však zaměření neexistuje, použije se právo státu, ve kterém prodejce sídlí. V takovém případě by se koupě i případné spory a reklamace řídily právem cizím. Výše uvedené je relevantní hlavně v případě nákupu online. Pokud totiž pojedete např. do Itálie a koupíte tam něco v kamenné prodejně, je šance, že obchod bude zaměřen zrovna na českého spotřebitele, mizivá.

Není zahraničí jako zahraničí

Pokud zjistíte, že se neužije české právo, ale právo jiného státu, je třeba rozlišit ještě to, zda se jedná o právo členského státu Evropské unie, nebo státu jiného. Státy EU totiž mají v oblasti ochrany spotřebitele harmonizovanou, tedy sjednocenou, právní úpravu. Tato pravidla vyplývají z evropských právních předpisů a budou tak podobná. „Funguje zde také Evropské spotřebitelské centrum jako poradní orgán, kam se můžete obrátit ve věcech práv spotřebitelů na společném evropském trhu,” dodává Eduarda Hekšová.

Pokud však objednáváte ze státu, který není součástí EU, je pro vás situace méně výhodná. I pokud prodejce zaměřuje svou činnost na Českou republiku, a použije se tedy české právo, může být vymahatelnost vašich práv velmi náročná jak administrativně, tak finančně. A pokud se použije právo státu prodejce, právní úprava může být značně odlišná a problematicky vymahatelná. V neposlední řadě budete muset pravděpodobně zaplatit clo, čímž se vám může případná výhodná zahraniční nabídka značně prodražit.

Témata:  dTest e-shopy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.