Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Český boom elektromobility: Firmy se řadí na startovní čáru s podporou dotací

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zájem o elektromobilitu v Česku roste. V lednu 2024 se prodalo celkem 575 nových elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 33,4 %. Oproti západní Evropě je však Česko stále značně pozadu, nicméně, to se může v dohledné době začít dynamicky měnit. Důvodem je dotační program na pořízení elektromobilu formou úvěru, kde je možné získat 200 000 Kč (250 000 Kč pro užitkové vozy), u kterého se očekává zahájení přijímání žádostí od druhé poloviny března, což by mohlo prodej elektromobilů výrazně zvýšit.

„Na trhu sledujeme zajímavý jev, kdy spousta firem vyčkává, a o elektromobilech uvažuje,,“ uvádí Ivo Hykyš, podporovatel fleetového prodeje a elektromobility ze společnosti Direct Auto.Dotaci je možné získat pro elektromobily s cenou do 1,5 mil. Kč, přičemž u užitkových vozů neexistuje cenové omezení. V rámci celého programu je připraveno 1,95 mld. Kč, z toho 1,65 mld. Kč je určeno na pořízení bezemisních vozidel a 300 mil. Kč na dobíjecí infrastrukturu. Na dobíjecí stanice je možné získat podporu ve výši od 50 000 Kč do 150 000 Kč.

Jak získat podporu?

Dotace se netýká pouze nových elektromobilů, ale lze ji získat i pro použité elektromobily s nájezdem do 6 000 km a stářím maximálně 6 měsíců. Direct Auto má na skladě různé typy elektromobilů, které tyto podmínky splňují. Získání podpory není nijak složitý proces. S celým procesem pomůže jak Direct Auto, tak i úvěrové společnosti, a to od podání žádosti až po finální financování úvěrem na konkrétní elektromobil. To by mělo výrazně snížit administrativní náročnost.

I ve skeptickém Česku prodeje porostou

Česko je přitom oproti svým západním sousedům v prodejích elektromobilů značně pozadu. Například v Portugalsku, které je počtem obyvatel a ekonomickou výkonností srovnatelné s Českem, je prodej elektromobilů až pětinásobně vyšší (v lednu se jich prodalo 2 494). Portugalsko ale možná začneme již brzy dohánět. „K podpoře poptávky po elektromobilech by mohly přispět i kratší dodací lhůty. Zatímco v minulosti se pohybovaly mezi 12 a 24 měsíci, v současnosti je možné získat elektromobil již za 1 až 3 měsíce v závislosti na modelu. Například velmi populární model Škoda Enyaq jsme schopni dodat již za 5 týdnů od objednání,“ upozorňuje Ivo Hykyš.

Zvýšení dostupnosti pořízení elektromobilu pro firmy může podpořit i 70 % záruka státu za úvěr, což úvěrovým společnostem umožní benevolentnější schvalování úvěrů.

Řada velkých firem také mění své firemní flotily za elektromobily a prvotní obavy ze změny rychle mizí. „Klienti jako Coca-Cola nebo Komerční banka to dělají nejen kvůli aspektům udržitelnosti, ale také proto, že se jim provoz ekonomicky vyplatí. Zjišťují, že při nabíjení ve firemních garážích mohou ušetřit i desítky procent na provozních nákladech,“ podotýká Hykyš.

A v neposlední řadě elektromobilitu může podpořit i fotovoltaický boom u domácností. Jen v loňském roce 2023 bylo podle Solární asociace realizováno přes 80 000 fotovoltaických elektráren. Řada domácností si své fotovoltaické elektrárny naddimensionovala na 10,3 kWp (oproti průměrné velikosti 6,7 kWp v roce 2022), což u domácností vytváří značné přebytky elektřiny. Domácnosti proto hledají způsoby, jak tyto přebytky využít. Pořízení elektromobilu a získání výhodnější distribuční sazby (d27d) může být jednou z cest. Domácnostem se tak výrazně zrychlí návratnost celé fotovoltaické elektrárny a s elektromobilem budou jezdit za zlomek nákladů. Pravidelné šoky z vývoje cen pohonných hmot na čerpacích stanicích se tak stanou minulostí.

Témata:  elektromobily

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy