Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Čekací doba na nové vozy se někde až zdvojnásobila. Může být i víc než rok

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Čekací doba na některé nové osobní vozy se až zdvojnásobila. Zákazníci v Česku na ně mohou čekat i více než rok. Jde o auta, která se podle specifikací zákazníků zadávají do výroby a jejich výbava obsahuje čipy, kterých je v současnosti nedostatek. Dobu prodlužuje i zvýšená poptávka a celosvětové problémy s logistikou. Vyplývá to z vyjádření automobilek, které dnes ČTK oslovila.

Nedostatek čipů začal podle mediálního zástupce dovozce značek koncernu VW Jana Klímy výrazněji ovlivňovat výrobu přibližně od začátku letošního léta. "Pro třetí čtvrtletí předpokládáme, že jejich dodávky zůstanou značně nestálé a napjaté. Zlepšení čekáme před koncem roku. Jakmile budou dodávky obnoveny, jsme připraveni navýšit výrobu, zařadit do výroby další směny a co nejrychleji dodat klientům nevyřízené objednávky," řekl ČTK. Čekací doby se podle něho pohybují v řádu dvou až 12 měsíců. Nejde přitom ani tak o specifické modely, jako spíše o některé prvky výbavy na přání, dodal.

Jedničce na trhu Škodě Auto se podle mluvčího pro ČR Pavla Jíny kvůli výpadkům v dodávkách dílů nedaří dokončovat vozy a dodací lhůty se kvůli tomu prodlužují. "Mohou se lišit podle jednotlivých výbav a motorizací a situace se velmi dynamicky mění. Časy dodání se pohybují od pěti týdnů až po jednotky měsíců," uvedl. Zákazníci ale podle něho mohou vybírat i ze 4000 nových skladových vozů a 3500 certifikovaných ojetin.

U Toyoty a Lexusu je důvodem zpožďování dodávek podle generálního ředitele českého zastoupení Martina Pelešky výrazně zvýšená poptávka, kvůli které se většina vozů objednává přímo do výroby. "Naše původní výrobní alokace pro letošní rok se pohybovala na úrovni 14.000 vozů a aktuálně přitom míříme na 18.000 nových objednávek za rok 2021. I z tohoto důvodu je aktuální dodací lhůta vozů při zadání do výroby šest až osm měsíců," dodal.

Značka Kia má nyní problém pouze u své vlajkové lodi Sorento, která se dováží z Jižní Koreje. Čekací doba se místo standardních čtyř až šesti měsíců zvýšila na šest až osm, výjimečně až na 12 měsíců. Důvodem je vysoká poptávka v Koreji i některých evropských zemích a nedostatek čipů pro vozy s panoramatickou střechou. Naopak u modelů ze slovenské Žiliny Ceed a Sportage, které tvoří většinu prodejů v ČR, se podle mluvčí Kateřiny Vaňkové Jouglíčkové doba od objednání do výroby po předání pohybuje mezi 1,5 a třemi měsíci. Skladové vozy jsou předávané do dvou až tří týdnů.

Hyundai hlásí prodloužení dodacích lhůt v řádu týdnů. Naše výrobní závody dokáží v reakci na aktuální situaci poměrně flexibilně upravovat výrobní plán. Vždy také záleží na konkrétní specifikaci daného vozu," uvedl mluvčí David Pavlíček. Nejdéle se čeká, především kvůli logistice, na modely vyráběné ve výrobním závodu v Jižní Koreji, tedy modely Kona se spalovacími motory, Ioniq, Santa Fe, Ioniq 5 nebo Nexo. Dodací lhůty jsou šest až devět měsíců.

Prodej nových osobních aut za letošních osm měsíců v tuzemsku meziročně vzrostl o 12,37 procenta na 147.659 vozů. Proti roku 2019 jde však stále o téměř 16procentní pokles. V samotném srpnu odbyt klesl meziročně o jedno procento.

Témata:  auta

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.