Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

BREXIT: Británie a Jižní Korea podepsaly dohodu o volném obchodu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Británie podepsala s Jižní Koreou dohodu o kontinuitě obchodu, která umožní podnikům obou zemí volně obchodovat i po odchodu Británie z Evropské unie. Informoval o tom zpravodajský server BBC. Dohoda, kterou v Londýně podpisem potvrdily ministryně obchodu obou zemí Liz Trussová a Ju Mjong-hi, je zhruba v souladu s podmínkami stávající dohody o volném obchodu mezi Jižní Koreou a EU.

Hodnota vzájemného obchodu Británie a Jižní Koreje v loňském roce činila 14,6 miliardy liber (411,4 miliardy Kč).

V červnu obě země uzavřely předběžnou dohodu o volném obchodu, která byla prvním pobrexitovým ujednáním Londýna s některou z asijských zemí.

"Mou prioritou je zajistit, aby britské podniky byly k 31. říjnu plně připraveny na brexit a k obchodování," uvedla britská ministryně Trussová. "Dohoda odstraní velkou brexitovou nejistotu z hospodářského partnerství mezi oběma zeměmi," dodala její jihokorejská kolegyně Ju.

Jižní Korea je globálním lídrem ve sféře elektroniky, ocelářského a automobilového průmyslu. Její vývoz do Británie loni dosáhl 5,2 miliardy liber. Čtvrtá největší asijská ekonomika vyváží do Británie převážně automobily a lodě, zatímco dováží ropu, automobily a whisky.

Jako člen EU je Británie účastníkem 40 obchodních dohod mezi unií a jejími partnery. Pokud z EU odejde bez dohody, přestane být okamžitě také účastníkem těchto dohod, což může narušit asi 11 procent britského obchodu, upozornila už dříve BBC.

Dosud si Británie zajistila dohody o pokračování obchodování i po brexitu se 13 státy a územími. Jsou mezi nimi Izrael, Norsko, Island, Švýcarsko nebo Chile.

Témata:  Velká Británie Jižní Korea Brexit

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

22. července 2025 20:21

EU chce zakázat spalovací auta ve flotilách půjčoven. Kancléř Merz návrh ostře kritizuje

Evropská unie chce zakázat autopůjčovnám a velkým firmám, aby od roku 2030 do svých flotil pořizovaly jiná auta než elektrická. Půjčovny, jako je Sixt nebo Europcar, by tak už za necelých pět let musely pro své klienty nakupovat výhradně elektrovozy. Informaci přinesl německý deník Bild. Záměr včera večer ostře kritizoval německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj „zcela ignoruje to, co Evropa právě nyní potřebuje“.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy