Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Automobilky se s úplným zákazem spalovacích motorů smířily, vadí jim Euro 7

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé se s úplným zákazem prodeje vozů se spalovacími motory již smířili. Jako hlavní problém v současnosti však vidí navrhovanou emisní normu Euro 7/VII, která podle nich může nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikovat. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v reakci zaslané ČTK.

Evropský parlament dnes definitivně schválil dohodu s členskými státy EU o nové normě o nulových emisích. Ta počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.

"Formálně je tak potvrzen zákaz prodejů osobních vozidel na tradiční paliva k roku 2035 a tudíž poměrně svižné zavádění bateriových, eventuálně vodíkových vozidel. Jakkoli návrh obsahuje tzv. klauzuli, podle které by Evropská komise měla v roce 2026 vyhodnotit, jak se nařízení daří, či nedaří plnit, odklon od stanovených cílů se neočekává. Fakticky by ani nebyl žádoucí, neboť výrobci vozidel i celý dodavatelský řetězec byli již nuceni realizovat obrovské investice do nového produktového portfolia, které již dnes přivádějí na trh tak, aby nastavené cíle mohli stihnout," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.

Například automobilka Toyota se na faktický zákaz prodeje aut se spalovacím motorem podle ředitele českého zastoupení Martina Pelešky připravuje vývojem vozů na elektrický i vodíkový pohon, včetně bezemisní varianty spalovacího vodíkového motoru.

"Jsme zastáncem přístupu, že nepřítelem jsou emise, nikoliv technologie. I proto odmítáme vsadit pouze na jeden směr. Za poněkud nesystémový krok považujeme normu Euro 7, jejíž přesné parametry jsou sice známy, ale například není dostupná metodologie měření, a to i přes to, že má vejít v platnost již za dva roky. Navíc její finální verze není stále ještě schválena. Přitom vývojový cyklus nových modelů je tři až pět let. Euro 7 prodraží vozy pro koncové spotřebitele řádově o desítky tisíc korun, přitom ekologický efekt je přinejmenším sporný. Řada lidí si totiž bude v důsledku zdražování nových vozů držet stará auta. V Česku už tak starý vozový park může nakonec zestárnout ještě víc,“ uvedl Peleška.

Pro autoservisy bude zákaz aut se spalovacími motory výzva. "Na jedné straně postupně ubude záručních oprav zánovních benzinových a dieselových vozů, na straně druhé zřejmě přibude práce na starších autech, které se majitelé budou snažit udržet v chodu. Nástup elektromobility si vyžádá novou odbornost servisů, práce však bude méně, protože tyto vozy obsahují méně poruchových dílů," podotkl ředitel on-line vyhledávače autoservisů Getfix Stanislav Toman.

Témata:  autoprůmysl elektromobily

Související

Aktuálně se děje

1. dubna 2025 12:29

28. března 2025 10:03

26. března 2025 11:19

Jak získat hypotéku po insolvenci: Tipy, které vám zvýší šanci na schválení

Finanční problémy mohou potkat každého z nás. Ztráta práce, nemoc nebo nečekané výdaje. Pokud se dostanete do potíží, řešením může být insolvenční řízení. Ale co když i po něm toužíte po hypotéce? Nezoufejte! Máme pro vás tipy, jak zvýšit šanci na schválení úvěru i po insolvenci. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Češi spoří, ale neinvestují. Brzdí tím růst ekonomiky

Český statistický úřad dnes potvrdil, že tuzemská ekonomika loni přidala jedno procento, když v posledním čtvrtletí stoupla meziročně o 1,8 procenta. Stěžejním tahounem ekonomiky byla spotřeba domácností, která však mohla být ještě znatelně výraznější – a růst celé české ekonomiky jakbysmet. Jenže Češi stále spoří až přespříliš.