Komentář Lukáše Kovandy: Automobilky čelí celosvětově dalšímu závažnému problému. Vedle kritického nedostatku čipů, který zastavil výrobu například ve Škodě Auto, čelí rostoucím potížím se zajištěním dodávek hořčíku. Hořčík je přitom zcela nepostradatelná součást každého auta.
Bez něj si prakticky nelze představit výrobu hliníkových slitin a plátů, které dělají auto autem, neboť jsou obsaženy v kdejaké součásti vozu, od volantu, přes nádrž na pohonné hmoty až po motor.
Zhruba 85 procent globálních dodávek hořčíku ovšem zajišťuje Čína. Ta se v současnosti potýká s obdobou energetické krize, která svírá Evropu. Rusko částečně přesměrovalo své dodávky plynu z Evropy právě do Číny právě proto, aby Číně pomohlo zmírnit její energetickou krizi. Ta ovšem i tak páchá značné škody, neboť Čína musí kvůli příliš drahé a hůře dostupné elektřině omezovat třeba právě i výrobu hořčíku.
Již řadu měsíců sužuje automobilky po celém světě zmíněný “čipový hladomor”, nyní se tedy postupně přidává také “hořčíkový hladomor”. Ten tak může protáhnout trápení automobilek o další měsíce. V Česku by tak mohl společně s “čipovým hladomorem” připravit o práci až desetitisíce lidí. A zároveň způsobit situaci, kdy zachovalé ojetiny budou mít vyšší cenu než zcela nová auta – jež ovšem nebudou k mání.
Témata: autoprůmysl, auta
Související
6. září 2024 10:48
2. července 2024 12:40
15. února 2023 10:02
25. února 2022 20:47