Situace na pracovním trhu je v současnosti velmi příznivá pro ty, kdo se o zaměstnání ucházejí. Volných pracovních pozic je hodně a kvalitních pracovníků málo. I tak se ale vyplatí se na hledání práce dobře připravit, zejména pokud se jedná o vaši vysněnou pozici ve firmě, se kterou se ztotožňujete. Také pokud vás tato zkušenost čeká poprvé, může vás přepadnout nervozita, kterou nejlépe snížíte právě důkladnou přípravou. Podobné pocity přicházejí v situaci, kdy si novou práci hledáte po delším čase. Přečtěte si následujících pár tipů od odborníků.
1. Vylaďte si své CV
V této fázi sice ještě nejde o pohovor, ale může o něm a jeho konání nebo nekonání dost zásadně rozhodnout. Článků a rad na téma životopis najdete na internetu obrovské množství. Faktem je, že vždy záleží na samotné pozici, na kterou se hlásíte. Jste-li grafik, byla by ostuda odeslat životopis, který nevypadá dobře už na první pohled a očekává se jistá originalita. Na druhou stranu u povolání, která nejsou tolik zaměřená na kreativitu, se zase očekává střídmost. Samozřejmostí je stručné vyjadřování, strukturovaný seznam všech relevantních údajů a informací o tom, kdo jste a co máte za sebou. Pravděpodobně budete posílat životopis elektronicky, určitě jej posílejte ve formátu pdf. Dobrou alternativou ke klasickému životopisu je profil na profesní sociální síti LinkedIn. „Kromě profilu na LinkedIn je důležité si také zrevidovat všechny informace, které se o vaší osobě na internetu nachází. Personalisté si často uchazeče proklepnou právě internetovým vyhledáváním. Nechlubte se proto ani na Facebooku desítkami fotek z divoké párty. Problematická může být i prezentace kontroverzních názorů. Člověka, který sdílí články s rasistickým nebo nenávistným podtextem si personalista na pohovor asi nepozve,” říká Kateřina Prášilová, talent sourcing manager projektu Jobstack.it.
2. Připravte se
Před pohovorem je dobré si pročíst web firmy a podívat se také na sociální kanály dané firmy, zjistit si, čím přesně se zabývá, jaké jsou její cíle. U pohovoru určitě zaujmete tím, že zmíníte nějakou informaci, kterou o firmě víte, můžete například pochválit některý z jejích úspěchů nebo vypíchnout něco, co vás osobně zaujalo. „Mnoho firem často umisťuje informace o sobě už do pracovní nabídky nebo inzerátu, takže i zde se vyplatí být pozorný. Často to dělají firmy v oblasti informačních technologií, které se snaží uchazeče nalákat, je zde totiž velký převis pracovních míst.” upřesňuje Kateřina Prášilová z Jobstack.it.
Při přípravě si také promyslete scénáře, co vše by se mohlo odehrát a jaké otázky by vám teoreticky mohly být kladeny. Nachystejte si na ně odpovědi. Pokud v životopise uvádíte, že umíte cizí jazyky, připravte se i na to, že pohovor nemusí být veden v češtině.
Určitě si připravte také odpověď na otázku, proč chcete v konkrétní firmě pracovat. Odpověď, že dobře platí, nemusí být to pravé ořechové.
3. První dojem
Naprostou samozřejmostí je čisté a přiměřené oblečení. Zde záleží nejen na pozici, o kterou se ucházíte, ale i na typu firmy, kam jdete na pohovor. Je dobré si předem zjistit, jaká je ve firmě kultura a vyhnout se tak nepříjemným situacím. Na stejnou pozice někde stačí tričko a džíny, ale jinde bude potřeba košile nebo dokonce oblek. Dámy potom nic nezkazí kostýmem, nebo slušnými kalhotami či pouzdrovou sukní a halenkou. V úvahu nepřipadá nic odhalujícího nebo jinak vyzývavého. Pro dámy také platí, že i když se obléknou klasicky, mohou zaujmout zajímavým doplňkem. Hodinkami dáváte najevo, že vám záleží na čase. Důležité jsou i detaily, jako učesané vlasy, oholené vousy a upravené nehty.
První dojem je velmi důležitý, zkušení personalisté dokážou odhadnout již v prvních vteřinách, zda člověka přijmou či nikoliv. Pevný stisk ruky, úsměv a příjemný pozdrav a představení se jsou zásadou, kterou si ale spousta lidí stále neumí osvojit nebo na ni v nervozitě zkrátka zapomene. „Na pohovor přijďte raději s chvilkovým předstihem, udělejte maximum proto, abyste nepřišli se zpožděním. Pozdní příchod totiž personalistovi hodně pomůže si o vás udělat nehezký obrázek,” zdůrazňuje Kateřina Prášilová z Jobstack.it.
4. Mějte představu
V předchozích bodech již bylo zmíněno, že je dobré mít představu o firmě. Důležité je také si zjistit něco o nabízené pozici, vědět, co se od vás zhruba bude očekávat, jaké činnosti vás v této práci čekají. Jedině pokud toto víte, můžete pak nejlépe nabídnout své schopnosti a zkušenosti, vysvětlit, proč by si firma měla vybrat právě vás a v čem máte navrch. S velkou pravděpodobností bude na programu také hovor o platu, možná se vás budou ptát, jaké finanční ohodnocení si za svou práci představujete. Tento bod je velmi problematický, protože ne každý umí svou práci takto ohodnotit. Nicméně se vyplatí si to promyslet a nějakou částku sdělit a ideálně ji nějakým způsobem obhájit. Zkuste si například vyhledat, jak se pohybují platy na podobných pozicích.
5. Ptejte se
Pohovor by neměl být výslechem uchazeče. Mělo by se jednat o dialog, při kterém si obě strany ujasní své představy a lehce se poznají. Proto se nebojte ptát i na to, co zajímá vás. To, že se opravdu zajímáte o to, kde a na čem budete pracovat, může na personalistu udělat pozitivní dojem.
Pracovní pohovory zde nejsou od toho, aby vás vystrašily. Zůstaňte sami sebou, vždy mluvte pravdu a zachovejte klid. A když se to nepovede, nevadí, příště to určitě zvládnete o něco lépe.
Související
20. listopadu 2024 11:08
5. listopadu 2024 15:40
24. října 2024 11:32
15. října 2024 11:18
2. října 2024 11:45