Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Do průmyslu přišla vlna dobré nálady

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Nálada v českém průmyslu si zažila půl roku meziměsíčního poklesu. V červnu však změnila směr a meziměsíčně si polepšila. Body navíc si připsalo také stavebnictví a firmy v obchodě. Nálada mírně opadla u firem v odvětví služeb a mezi spotřebiteli. Zprávu o optimismu v české ekonomice dnes vydal Český statistický úřad.

Meziměsíční nárůst indikátoru důvěry v průmyslu značí, že tento sektor zalila v červnu vlna dobré nálady. Průmyslníci se sice v období uplynulého půl roku vyrovnávali s neustálým poklesem optimismu, v červnu se však situace změnila. Průmyslová důvěra se meziměsíčně zlepšila zvláště z titulu očekávaného růstu tempa výrobní činnosti. Optimismus průmyslníků však pramení nejen ze samotné výroby, ale pozitivně vyznívá i trend ve vývoji nových zakázek z tuzemska i zahraničí. Podle průmyslníků se plnost objednávkových knih v porovnání s květnem nezměnila. Nových zakázek mají průmyslníci stále dostatek. Trh práce je v současné době skutečně rozžhavený. Průmyslové firmy se po nových zaměstnancích poohlíží každý den, přestože v období blízké budoucnosti neočekávají, že by se úroveň zaměstnanosti měla změnit. Informuje Petr Gapka, hlavní ekonom MONETA Money Bank.

Příchod sezónních prací zvedá náladu především stavařům. Důvěra v sektoru stavebnictví vzrostla na nejvyšší úroveň od února loňského roku. Lze předpokládat, že na stavbách bude v průběhu letních měsíců plno a pilno. Stavaři očekávají, že se jim zvedne úroveň zaměstnanosti, kterou si „vynutí“ rychlejší tempo růstu výrobní činnosti.

Ačkoli se nálada mezi spotřebiteli meziměsíčně snížila, pokles nakonec nepůsobí zle. Optimismus spotřebitelů se stále udržuje nad průměrnou úrovní loňského roku. Dobrou náladu spotřebitelů podporuje pokračující ekonomický růst. Svou roli sehrává i vysoká úroveň důvěry v celém hospodářství. Obavy, které mají spotřebitelé v oblasti cen, jsou v současné chvíli na místě. Inflace se udržuje nad 2 %. K tomuto cenovému vývoji přispívá zčásti růst mezd a částečně kupní síla samotných spotřebitelů. Spotřebitelé si dobře uvědomují svou lepší finanční situaci, což se následně odráží ve struktuře jejich nákupů. Růst spotřebitelských cen Čechy pravděpodobně ještě nějaký měsíc potrápí, v závěru roku však očekáváme návrat zpět ke 2 %.

Témata:  průmysl ekonomika stavebnictví práce

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.