Majitelé menších e-shopů musí o své místo na slunci hodně bojovat, aby se vyrovnali velkým obchodům známých jmen. Aby svým zákazníkům poskytli stejný komfort jako konkurence, snaží se neustále zdokonalovat své služby, ať už se jedná o komunikaci se zákazníkem, rozšiřování platebních možností nebo třeba rychlou expedici zboží. Doručit zásilku už do druhého dne od objednání umí celé čtyři pětiny z nich.
Jak vyplynulo z několika posledních výzkumů týkajících se e-commerce, již dávno neplatí, že nejlacinější = nejoblíbenější. Nízkou cenu za hlavní výhodu internetových obchodů považuje už jen zhruba desetina zákazníků. To je velmi dobrá zpráva pro menší e-shopy, které nemohou bojovat cenou, ale naopak mohou svůj úspěch postavit na osobním přístupu a kvalitních zákaznických službách. Významnou roli hraje především doba dodání zboží, která by měla být co nejkratší. Pokud se díky dobrému nastavení workflow podaří dostat objednávku k zákazníkovi do druhého dne, je velká pravděpodobnost, že se bude do obchodu i nadále rád vracet. To si uvědomuje velká část malých a středních e-shopů a zhruba 80 % z nich dokáže zboží, které je skladem a je objednáno v dopoledních hodinách, doručit následující den.„Pro zákazníky je rychlost dodání jedním ze zásadních faktorů. Často totiž shánějí věci narychlo – v létě potřebují rychle dokoupit nezbytnosti na dovolenou, před Vánoci zase vybírají dárky na poslední chvíli. Chození po obchodech je pro ně v tu chvíli velmi neefektivní, mají totiž mnoho dalších povinností a navíc nemají jistotu, že vybrané zboží najdou hned v první prodejně. E-shop se v tu chvílí stává prostorem, kde mohou paradoxně nakoupit rychleji než v kamenném obchodě, a to bez zbytečných starostí,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Mezi další aspekty, které hrají ve prospěch menších obchodů, je větší prostor pro komunikaci a osobní přístup, který zákazníci často vyhledávají. K tomu lze velmi dobře využít například sociální sítě. Prostřednictvím Facebooku nebo Instagramu lze s lidmi komunikovat rychleji a dynamičtěji než například přes e-mail. Veřejná komunikace se zákazníky může navíc skvěle posloužit jako reklama a celková vizitka obchodu. Miroslav Uďan k tomuto dodává: „Když potenciální zájemce o zboží uvidí, kdo za e-shopem stojí a jak se chová k zákazníkům, může ho to přesvědčit k nákupu. Funguje to ale samozřejmě i opačně a i malá chyba může mít fatální následky. Pokud si tedy například Facebook založíte, je potřeba o něj pečovat stejně jako o e-shop.“
Témata: e-shopy, obchody, podnikatelé
Související
24. srpna 2024 3:07
16. května 2024 12:10
16. května 2024 10:28
11. dubna 2024 10:22
6. února 2024 10:00