Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nevyzvednuté objednávky trápí e-shopy

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ročně zůstane u přepravců nevyzvednuté objednané zboží v hodnotě 4,3 – 6 mld. Kč a e-shopy tak na dopravě, balném a práci tratí 460–650 mil. Kč. Lidé na své zásilky zapomínají hlavně během klidnějších měsíců, naopak procento nevyzvednutých balíčků klesá s blížícími se Vánocemi, kdy chce mít každý doma dárky pro své blízké včas. Běžně e-shopaři počítají s tím, že takovýchto zásilek je kolem 3–5 %. Pokud je jich více, může to mít negativní dopad na chod e-shopu.

Všichni e-shopaři se pravidelně setkávají s tím, že lidé si objednané zboží jednoduše nevyzvednou. Náklady spojené s dopravou a balením jdou samozřejmě na vrub e-shopu, stejně tak jako práce a čas. „Běžně se vrací 3–5 % všech zásilek, což samozřejmě není nic příjemného, ale obecně to chod e-shopu nijak vážně nenaruší. Pokud je to více, měl by e-shopař uvažovat o opatřeních, která by nakupující motivovala balíčky vyzvedávat,“ říká Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, a dodává: „Nevyzvednuté zboží se jim samozřejmě vrátí zpět, ale náklady na práci, balné a dopravu musí e-shopaři uhradit ze svého. Ročně tak přijdou celkově e-shopy o zhruba 460–650 milionů Kč, což není nezanedbatelné částka. Menší e-shopy samozřejmě tento problém pálí více než ty velké.”Vyzvedávání objednávek může podpořit například zavedení dopravy zdarma pro ty, kdo zaplatí předem, a je jedno, jestli jde o platbu kartou on-line nebo převod na účet. Dále se osvědčilo změnit dopravce, počet nevyzvednutých zásilek se snížil o jednu třetinu. Lidé hůře odmítají převzít zásilku od kurýra, naopak cesta na poštu či do úschovny a následné dlouhé čekání ve frontě k tomu často svádějí. Funguje i prodloužení doby na vyzvednutí nebo průběžné informování o stavu objednávky formou e-mailu a SMS. Také je tu služba Twisto, kdy zákazník má na úhradu 14 dnů od doručení. Twisto platí ihned e-shopaři a případné problémy řeší pak sami.

S problémem nevyzvednutých objednávek se nejvíce potýkají e-shopaři během klidnějších období. Lidé častěji zapomínají, že si mají někde něco vyzvednout, především v létě, kdy tráví více času mimo domov. Naopak před Vánoci se jejich procento snižuje. Je to dáno tím, že každý chce mít dárky pro své blízké včas doma.  

Témata:  e-shopy

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy