Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak si vedou české e-shopy? 9 z 10 očekává růst svého obratu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podle nedávno publikovaného průzkumu konzultační společnosti Acomware rostl v loňském roce obrat 88 % českých e-shopů. Výhled na letošní rok mají internetoví obchodníci ještě optimističtější – růst obratu očekává 89 % e-shopů. Za hlavní zdroj dalšího růstu považují internetoví podnikatelé získávání nových zákazníků, rozšíření sortimentu a lepší marketing. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) odhaduje letošní obrat e-shopů na 115 miliard korun.

Tržby internetových obchodů tvoří téměř 10 % celkového objemu maloobchodního prodeje v České republice a tento podíl každým rokem dále roste. Čeští zákazníci jsou ovšem stále náročnější na kvalitu služeb poskytovaných e-shopy – ať už jde o pohodlí při nákupu po internetu, nebo šíři a kvalitu služeb spojených s dodávkou zboží. „Vybudování úspěšného e-shopu je velmi náročné nejen z hlediska logistiky či marketingu, ale především pokud jde o technologickou platformu, na které internetový obchod spolehlivě poběží. Kvalitní e-shopová platforma musí poskytovat pokročilé služby nejen zákazníkům, ale také provozovateli webu,“ uvádí Jaroslav Hansal, jednatel společnosti Bohemiasoft, která obchodníkům poskytuje e-shopové řešení Webareal.cz.Aktuální e-shopové platformy například musejí podporovat různé typy plateb za zboží (dobírka, platební brány, spotřebitelské úvěry a jiné) a samozřejmě i napojení na systém elektronické evidence tržeb (EET). Samozřejmostí by ale mělo být též automatické zálohování dat celého e-shopu, aby obchodník v případě výpadku hardwaru nepřišel o cenné informace o objednávkách svých zákazníků a rozsáhlou databázi nabízených produktů. Provozovatelům internetových obchodů pomáhá i možnost zobrazení cen v různých měnách, pokročilá správa objednávek nebo možnost rychlého vytváření celých e-shopů i stránek jednotlivých produktů s pomocí připravených šablon.

Úspěšnější prodejČeští zákazníci jsou velmi nároční na komfort při nakupování na internetu a provozovatelé českých e-shopů mají stále výraznější konkurenci v podobě obřích globálních obchodníků. Aby do svého internetového obchodu přilákali nové zákazníky, musejí čeští prodejci maximálně optimalizovat proces nákupu, například nabídkou různých variant zboží, souvisejících produktů nebo co nejdetailnějším filtrováním a výkonným vyhledáváním zboží v e-shopu. „Zákazníci dnes hledají e-shopy s maximálně komfortním uživatelským rozhraním, rychlým vyhledáním zboží s detailním popisem a kvalitními fotografiemi a samozřejmě i zobrazením informace o skladových zásobách. Jestliže si obchodník zvolí kvalitní e-shopovou platformu, nebude pro něj splnění těchto požadavků pracné ani finančně náročné,“ dodává Jaroslav Hansal z firmy Bohemiasoft.Jen slevy nestačíPro e-shopy jsou extrémně důležití především vracející se zákazníci, kteří nejdou primárně po absolutně nejnižší ceně za dané zboží na trhu, ale spíše ocení úplnost informací a kvalitu služeb poskytovaných obchodníkem. Mezi hlavní faktory úspěšnosti patří především:

Kvalitní popisky a fotografie nabízených produktů, které jsou důležité nejen pro zákazníky e-shopu, ale rovněž i pro internetové vyhledávače. Přehledné řazení produktů do kategorií a rychlé vyhledávání pro maximální usnadnění výběru zboží. Rychlý nákup bez zdlouhavé registrace, jelikož zákazníci při prvním nákupu velmi neradi vyplňují rozsáhlé formuláře s těmi údaji, které obchodník pro vyřízení objednávky nepotřebuje.

Kvalitní platforma pro provozování e-shopů podpoří obchodníka při vybudování efektivně fungujícího internetového obchodu, připraveného na nákupy nejen z počítačů, ale i ze smartphonů a tabletů. Služby takové platformy lze čerpat na základě měsíčního předplatného v řádu stokorun, takže se spuštění vlastního e-shopu obejde i bez vysoké vstupní investice.

Témata:  e-shopy počítače ekonomika

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy