Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EET je pro e-shopy problém. Jak vyřešit platby kartou?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Kromě obchodů musí od 1. 3. zavést EET také e-shopy, kterých je v ČR 30-35 tisíc. Jsou mezi nimi velké nadnárodní, ale i úplně malé, které si zřídily například maminky na mateřské dovolené, drobní výrobci různého dárkového zboží apod.

Problém je v tom, že platby kartou jsou druhou největší skupinou plateb hned po úhradách v hotovosti, proto je není možné vyloučit z elektronické evidence tržeb. Ve sněmovně v lednu neprošla Andrejem Babišem navržená změna, aby se EET netýkala těch nákupů v e-shopech, které zákazník hradí právě kartou.

E-shopy v krajních případech platby kartou nebo přes platební brány přestanou nabízet, tím by však omezili svou nabídku služeb a ztratili část zákazníků. "Pro e-shopy se jedná o velké technické komplikace, v některých případech až neřešitelné," uvedl již dříve výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

David Chuděj, odborník na bezpečnost internetových nákupů, ředitel firmy VIKIPID, odpovídá na základní aktuální otázky:

1. V čem spočívá největší problém pro e-shopy v souvislosti s EET?

Z pohledu EET se jedná v případě platby kartou na internetu o jakousi anomálii, se kterou zákonodárce při přijetí samotného zákona nepočítal. Ministerstvo financí se sice snažilo prosadit výjimku, aby e-shopy byly z EET vyňaty, ale nezvítězil zdravý rozum a zákon je platný bez změn.  Jde totiž o to, že v případě běžného napojení na EET si obchodník pořídí běžně dostupné technické zařízení - pokladnu včetně systému, kterou po internetu propojí s finanční správou. Jinými slovy takové napojení má dnes běžně dostupné řešení. Jenže při  internetovém nákupu si zákazník platí kartou za zboží z pohodlí svého obýváku a vy jako prodávající nemůžete s pokladnou do toho obýváku za ním, ale přesto platbu musíte zaevidovat. Uvědomme si, že v české republice působí na internetu něco kolem 30000 e-shopů a využívají na tisíce řešení, na kterých jim e-shopy běží. A tady se e-shop dostává do složité situace, protože musí naprogramovat do svého konkrétního řešení napojení na EET. V tomto případě se ale nebavíme o nákladech v řádu pár tisícovek za nějakou pokladnu, ale v řádu desítek tisíc až stovek za naprogramování individuálního řešení, a to si e-shop velmi rozmyslí, jestli do toho jít, nebo platbu kartou ve svém e-shopu zakázat, nenabízet. Problémy spočívají tedy ve složitém technickém řešení, vysokých nákladech, případně obavách z další byrokracie, kontrol a pod.

2. Mají e-shopy nějakou možnost, jak platbu kartou zákazníkům bezbolestně zachovat?

Ano, mají. Dnes jsou v mnoha případech standardní platební brány připraveny poskytnout svým klientům řešení, které jim evidenci plateb kartou v rámci EET umožní. V tomto případě si ale musí obchodník uvědomit, že jedná vždy svým jménem, a proto se všemi důsledky, které pro něj jako poplatníka ze zákona vyplývají. Pokud ale bude evidence na základě řešení třetí strany probíhat s vadami, tak poplatníkovi hrozí pokuta až 500 000,-Kč. Myslím, že platební brány jsou natolik profesionální, že nabídnou řešení, které bude v pořádku. V případě tohoto řešení se ale poplatník v rámci EET musí e-shop registrovat. Další možností, v jejímž případě se obchodník registrovat nemusí, je možnost využití takzvané garanční platební brány, která možnost platby kartou umožňuje. Jde o to, že v tomto případě neeviduje obchodník, ale poskytovatel garanční brány. Zákazník zaplatí kartou na garanční účet a peníze jsou zaplaceny převodem z účtu na účet e-shopu, což nepodléhá EET, až po převzetí zásilky zákazníkem. Pokud zákazníkovi e-shop zásilku nepošle, nebo si ji zákazník nepřevezme, automaticky se peníze vracejí zpět na účet zákazníka, který tak má jistotu, že o své peníze nepřijde. Podobně pracuje notářská úschova. Takové systémy ale na trhu běžně k dostání nejsou. My takový garanční platební systém nabízíme, ovšem vyvíjeli jsme ho 4 roky a domnívám se, že je unikátní a jediný v ČR.

Témata:  EET (elektronická evidence tržeb) ekonomika e-shopy platební karty

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy