Vánoce budou letos bohatší, lidé plánují utrácet víc než loni

Za Vánoce letos hodlají Češi utratit v průměru o 1300 korun více než loni. Dárky, výzdoba, jídlo a stromeček vyjdou domácnost v průměru na 9000 korun. Většina z utracených peněz bude opět směřovat na dárky. Za ně chceme dát průměrně 5500 korun, což je o 600 korun více než loni. Za jídlo a výzdobu pak průměrně počítáme s 2900 korunami a 600 korun plánujeme investovat do vánočního stromečku. Vyplývá to z aktuálního průzkumu banky Cetelem, který pro ni realizovala agentura Stem/Mark.

Ilustrační fotografie
reklama

Vánoční dárky nakupují Češi zhruba půl na půl v kamenných a internetových obchodech. Často se přitom nechávají inspirovat až nabídkou zboží v prodejnách. Desetina lidí tak dokonce nakoupí
většinu dárků. Kolik za dárky a Vánoce jako takové Češi nakonec utratí, se ukáže až po svátcích. Pětina lidí totiž každoročně utratí více, než kolik plánovala. Naopak méně utratí jen zhruba každý dvacátý.

S nakupováním dárků začínají lidé nejčastěji v listopadu (34 procent), nemalá část však již po letních prázdninách (29 procent). Například na počátku letošního listopadu už měla téměř polovina koupený aspoň jeden dárek, a to zejména ženy, které obecně nakupují dárky dříve a oproti mužům jen málo z nich nechává nákupy na poslední předvánoční dny či dokonce na Štědrý den.

Peníze udělají radost zejména mladším ročníkům
Nejčastěji Češi letos obdarují pět svých blízkých. Kupovat by se měla nejvíce kosmetika (65 procent), oblečení (46 procent) a knihy (43 procent). Zájem o darování kosmetiky či oblečení se přitom meziročně snížil o 6, resp. 5 procentních bodů. Lidé se letos chtějí o trochu více zaměřit na
elektroniku a počítačové příslušenství. Roste také zájem o adrenalinové zážitky, zájezdy či vzdělávací nebo obdobné kurzy.

Letos by mohly být častějším dárkem pod stromečkem také peníze. Místo shánění dárků chce jimi udělat radost 23 procent lidí, což je o 2 procentní body více než loni. Častěji je plánují darovat ženy než muži (25 vs. 20 procent), což může souviset s tím, že ženy mnohdy řeší dárky za celou rodinu.

Z průzkumu také vyplynulo, že čím vyšší vzdělání lidé mají, tím méně nadělují peníze. Obliba peněz jako dárku pro své bližní roste s přibývajícím věkem. Zatímco do 29 let je chce darovat zhruba desetina, ve věku od 30 do 44 let je to už 16 procent a v případě lidí starších 45 let se jedná už o 38
procent. S přibývajícím věkem mohou narůstat obavy z toho, zda se strefí do vkusu člověka, kterého chtějí obdarovat.

Ten, kdo letos daruje peníze, se s negativní reakcí nejspíš nesetká. Počet lidí, kteří si přejí peníze pod stromečkem najít, narostl oproti loňskému roku o 6 procentních bodů na zhruba pětinu a téměř se tak vyrovnal podíl těch, kteří je chtějí dát a těch, kteří je chtějí dostat. Radost udělají hlavně mladším ročníkům. Kromě peněz chtějí lidé zejména oblečení (21 procent), knihy (19 procent) či kosmetiku (17 procent). Nejčastěji ale netouží po ničem konkrétním (30 procent).

Na Ježíška věří 94 procent dětí do pěti let
Dárky pro děti tvoří v drtivé většině do 70 procent všech nákladů na dárky. Dvě pětiny rodičů plánují koupit  dítěti to, co si přeje, dalších 56 procent splní dětská přání alespoň částečně. To, co děti chtějí, se přirozeně
mění s přibývajícím věkem. Zatímco do 5 let touží nejčastěji po hračce nebo stavebnici, po šestém roce věku začínají nastupovat do popředí zájmu vedle stavebnic moderní technologie, jako jsou tablety a mobilní telefony, případně počítače a notebooky. Po desátém roce narůstá počet dětí, které si přejí dostat pod stromeček peníze.  Zvyšuje se také jejich zájem o oblečení. Dětem do 5 let přinese dárky v 94 procentech Ježíšek. Takový podíl z nich na Ježíška podle rodičů věří. Ve věku od
6 do 10 let věří na Ježíška ještě 72 procent dětí a po desátém roce už podle rodičů všichni vědí, že dárky dostávají  od příbuzných, a možná i proto začínají více vyžadovat peníze.

Minimálně v polovině domácností si lidé nadělí dárky pod umělý stromeček. Přesně polovina Čechů je totiž rozhodnutá, že do živého stromku investovat nebude, dalších 14 procent to ještě zvažuje. Z těch, kteří chtějí
provonět svoji domácnost jehličím, plánuje 38 procent koupit jedličku, dalších 37 procent smrček a čtvrtina chce borovičku.

Zjištění průzkumu:

  • Průměrná útrata za vánoční dárky: 5500 Kč (meziroční nárůst o 600 Kč)
  • Průměrná útrata za jídlo a vánoční výzdobu: 2900 Kč (meziroční nárůst o 600 Kč)
  • Průměrná útrata za vánoční stromeček: 600 Kč (meziroční nárůst o 100 Kč)
    89 % lidí plánuje utratit za vánoční dárky do 10 000 Kč
    92 % lidí plánuje utratit za jídlo a vánoční výzdobu do 5 000 Kč
    1010 respondentů

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky