Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Osm z deseti Čechů se vzdělává i po ukončení školní docházky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Osm z deseti spoluobčanů se řídí Sokratovým moudrem „Vím, že nic nevím“ a během života po školní docházce si doplňuje vzdělání, jak vyplynulo z průzkumu skupiny Pioneer Investments. Více než 90 % Čechů také souhlasí s tvrzením, že vzdělání může pomoci ke zlepšení životních podmínek v oblasti práce, společenského postavení a finanční situace. Jednou z oblastí, v níž však mají Češi dlouhodobě rezervy a tedy i prostor pro další vzdělávání, je finanční gramotnost. Většina (87 %) z nás přitom umí tento pojem správně definovat, praktické využití však pokulhává. O to, aby praktické dovednosti v této sféře odpovídaly teoretickým znalostem, se dlouhodobě zasazuje investiční skupina Pioneer Investments podporou neziskových organizací a jejich edukačních projektů.

92 % Čechů souhlasí s tím, že vzdělávání může být branou k lepšímu uplatnění v práci, společenskému postavení i finanční situaci. „Vzdělávání napříč generacemi, a především pak podpora finanční gramotnosti, je jedním z pilířů naší společenské odpovědnosti,“ říká Ing. Dana Kryńska, ředitelka marketingu a PR Pioneer Investments ČR. „Proto úzce spolupracujeme s několika organizacemi, které se systematicky věnují rozvoji finančních dovedností u dětí a jejich pedagogů a také u veřejnosti,“ dodává Kryńska a vysvětluje: „Na cestě světem financí musí lidé překonat mnohé nástrahy a nejsilnějším soupeřem překvapivě nejsou finanční trhy, ale jejich vlastní mozek. Průzkumy přitom ukazují, že většina (93%) individuálních investorů je přesvědčena, že by svá investiční rozhodnutí měla dělat sama, bez pomoci finančních profesionálů. Umět se zorientovat je proto velmi důležité – člověk tak snadno nepodlehne emocím, získá určitou schopnost vyhodnocovat relevantnost informací a dokáže snáze definovat své potřeby a cíle.“ 

Osm z deseti oslovených Čechů přiznalo, že si vzdělání doplňuje i po ukončení školní docházky. Nové znalosti a dovednosti přitom získávají různými způsoby: 28 % dotazovaných uvedlo jen omezené vzdělávání v rámci zaměstnaneckých školení, nadpoloviční většina se však snaží vzdělávat i mimo tento rámec. Polovina z těchto lidí se přitom zdokonaluje pouze ve znalostech v oblasti svojí obživy, druhá polovina investuje i do kurzů a vzdělávacích aktivit, které s jejich zaměstnáním nesouvisejí. Největší zájem o zdokonalování i v mimopracovních oblastech projevují lidé z větších měst (35 %). Jen pětina Čechů uvedla, že od dokončení školy žádnou další vzdělávací aktivitu neabsolvovala.

Jednou z důležitých disciplín, ve kterých je vhodné získávat znalosti a praktické dovednosti už od dětství a následně je v průběhu celého života rozvíjet, je finanční gramotnost. Tu většina Čechů (87 %) definuje správně jako schopnost porozumět financím a umět s nimi zacházet.

 „Je chvályhodné, že tak vysoké procento populace má povědomí to tom, co finanční gramotnost je. Kde ale končí teorie a začíná praxe? O nedostatcích ve znalostech i v praktické dovednosti v zacházení s financemi nás přesvědčují stovky případů rodin, které se dnes a denně dostávají do finanční tísně,“ říká Jana Merunková, ředitelka obecně prospěšné organizace yourchance. „Větší obeznámení s finančními mechanismy by přitom těmto lidem mohlo pomoci nejen při sjednávání půjček, ale i při sestavování správně vyrovnaného rodinného rozpočtu. Podle našich zkušeností je nejvhodnější začít s těmito základními finančními dovednostmi už u školních dětí. Proto se s podporou investiční skupiny Pioneer Investments a dalších partnerů snažíme o osvětu v této sféře nejen u dětí, ale i u pedagogů, kteří jsou s nimi v úzkém kontaktu.“ 

Témata:  školství lidé

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy