Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Prazdroj zdražuje pivo. Vláda ho naopak od ledna zlevní

Pivo, ilustrační fotografie
Pivo, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Malá pivní revoluce je tady - tedy alespoň cenová. Největší tuzemský výrobce piva, Plzeňský Prazdroj, zdražuje pivo. Dvanáctku až o jednu korunu na půllitru.

Plzeňský Prazdroj plánuje zdražení všech svých piv od října. "V průměru zvyšujeme cenu u všech našich produktů o 3,2 %. Změna se týká jak baleného, tak i sudového a tankového piva a ostatních nápojů z naší produkce," uvedla mluvčí firmy Jitka Němečková.

Důvodem, proč pivovar zdražuje, je zdražování surovin, především vloni u chmelu. Kromě toho podle mluvčí pivovar výrazně investoval do technologií, hospod i zaměstnanců a právě to odráží "úprava cen" piva.

"V uplynulém roce jsem proinvestovali více než 1 miliardu korun do různých oblastí včetně podpory zkvalitnění prostředí hospod, modernizace sladovny, zefektivnění balení a distribuce i rozvoje našich zaměstnanců. Nejdůležitějšími surovinami pro výrobu poctivého českého piva jsou slad, chmel a voda. A když jde o jejich kvalitu, neděláme kompromisy, a to i pokud se jejich cena zvýší, jako se tomu loni stalo u chmelu," řekla mluvčí Němečková.

Povede to ke zdražování piva i u ostatních pivovarů a k cenové válce s konkurenty? " Nemůžeme spekulovat o reakcích trhu," prohlásila mluvčí s tím, že se pivovar poklesu prodeje piva neobává: "Milovníci kvalitního piva oceňují, že dbáme na vysokou kvalitu surovin, a zůstanou určitě poctivému českému pivu věrní."

Podle dnešních Lidových novin, které zjišťovaly reakce ostatních hráčů na trhu by se cena piva u konkurentů neměla v reakci na Plzeňský Prazdroj zvyšovat. Zdražování neplánují Pivovary Staropramen, humpolecký Bernard, ani Budějovický Budvar. Skupina Heineken, pod níž patří Krušovice, Starobrno nebo Zlatopramen zdražovala už počátkem letošního roku.

Vláda pivo zlevňuje

Zatímco Prazdroj pivo zdražuje, vláda ho naopak zlevňuje. Čepované pivo by se od roku 2017 mělo přesunout z 21procentní sazby do 15procentní sazby DPH.

Ve skutečnosti však cena piva zřejmě příliš neklesne, pokud vůbec. Snížení DPH na pivo totiž ministr financí Andrej Babiš používá jako finanční náplast pro hostinské, kteří budou muset zavádět Elektronickou evidenci tržeb. Babiš to tak otevřeně prezentoval už letos v lednu - zůvodňoval to podporou hospod kvůli vyšším nákladům v souvislosti se zavedením elektronické evidence tržeb. Koalice ale tuto diskusi v březnu odložila. Chtěla se k ní vrátit až po vyhodnocení letošního výběru DPH.

Proti snižování DPH na pivo se v minulosti vyjádřil například národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil. Řekl, že pivo je zodpovědné za polovinu zdravotních a společenských následků spojených v ČR s alkoholem. V ekonomickém vyjádření jde podle něj o škody za nejméně deset miliard korun ročně. Cenová dostupnost má přitom podle současných studií na míru spotřeby rozhodující vliv, Vobořil by proto o cenotvorbě rád vedl podrobnější debatu. "Pokud by vláda chtěla přinést změnu v DPH, nemělo by se to odrážet na snižování ceny alkoholických nápojů," podotkl.

Témata:  pivo pivovary

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.