Ministr dopravy Řebíček utrácel stamiliony za právníky - a to i za práci, kterou mohli dělat jeho úředníci. Utajované dokumenty posilují podezření z roku 2007, kdy ministerstvo téměř půlmiliardový tendr vypsalo: že část peněz odešla k advokátům zbytečně, formují pondělní Hospodářské noviny (HN).
V únoru 2008 si Řebíček například objednal radu, jak to udělat, aby mohli šéfové používat služební auta i k soukromým cestám. Outsourcovaly se i menší zakázky, které si obvykle úřady zajišťují samy. Jako třeba výroba a rozvoz balíčků s materiály o bezpečnosti na silnicích určených pro děti (tendr za 16 milionů, 100 hodin práce se sazbou 3500 korun za hodinu). A někdy právníci psali i správní rozhodnutí, vyhlášky nebo návrhy na změnu zákonů. "To už je vážně absurdní. Je to vlastně rezignování na roli úřadu," myslí si David Ondráčka z protikorupční organizace Transparency Internacional. Zakázku získaly známé kanceláře Weil, Gotshal & Manges, Jansta, Kostka & spol, Kříž a Bělina, Hartman, Jelínek, Fráňa a partneři. Kromě složitých sporů nebo anylýz, jakými byly třeba soud s ekology o dálnici D8 nebo záměr na privatizaci ČSA, ale dostávaly i docela obyčejné úkoly, které by měli zvládnout i zaměstnanci úřadu. Advokáti měli také podle smluv na starosti výběrová řízení a hlídání velkých staveb z peněz EU. Kvůli předražení silnic a mostů však nyní Česko může přijít o devět miliard. Řebíček už v době, kdy se na advokátskou zakázku snášela kritika, opakoval: ministerstvo si zbytečně najímá mnoho právníků, často roztříštěně a na stejné věci - takhle v tom bude pořádek. "Co myslíte, že bych vám mohl po čtyřech letech říct nového?" stojí si na svém i dnes. Co přesně právníci pro ministerstvo dělají, nesměl od začátku nikdo vědět. Kdo o smlouvy požádal podle zákona o svobodném přístupu k informacím, dostal je - jenže vše důležité bylo začerněné. "Takže vyčíst se z nich nedalo nic," potvrzuje Miroslav patrik z ekologického hnutí Děti země. Řebíček to vysvětloval taktickými důvody, není prý možné nechat protihráče nahlížet do karet. Jenže jak se teď ukazuje, ve smlouvách není nic, co by mohl někdo využít. Advokáti zase poukazují na své úspěchy. "Všechno jsme ministerstvu vyhráli," říká Karel Muzikář z Weil, Gotshal & Manges, která zastupovala stát ve sporu s ekology i říčními rejdaři, kteří chtěli dvoumiliardové odškodnění. Za advokáty nakonec ministerstvo zaplatilo 299 milionů. Když loni po volbách nastoupil Vít Bárta (VV), právníky od zakázek odstřihl. Rozpočet na externí právníky tak výrazně klesl. "Jedná se o víc než 50 procent," počítá mluvčí ministerstva Martin Novák.
Témata: Ministerstvo dopravy
Související
1. listopadu 2024 14:48
19. srpna 2024 11:22
30. ledna 2024 10:11
24. ledna 2024 9:22
23. ledna 2024 13:07
9. ledna 2024 18:09