Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Sobotka prozradil, kdy bude jezdit rychlovlak do Brna a na letiště

Bohuslav Sobotka
Bohuslav Sobotka
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Předseda vlády Bohuslav Sobotka v pondělí po jednání s ředitelem Správy železniční dopravní cesty Pavlem Surým, ministrem dopravy Danem Ťokem a pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou prozradil, kdy by vlaky mohly začít jezdit z centra Prahy na Letiště Václava Havla a kdy by se v Česku mohly začít stavět první úseky vysokorychlostní železnice.

Podle Sobotky je dvojkolejné a elektrifikované spojení centra Prahy s letištěm a s Kladnem vládní prioritou. První úseky by podle premiéra mohl stát začít stavět už v roce 2019. Spojení by mohlo být dokončeno někdy v letech 2023 a 2024. Po jednání o tom Sobotka informoval na Twitteru.

Spojení na Letiště Václava Havla zatím zajišťují jen autobusy z pražského Zličína nebo od stanice metra Nádraží Veleslavín. Ty jsou ale ve špičkách přeplněné. Dopravní podnik na spoji z Nádraží Veleslavín dokonce testoval obří autobus pro 191 lidí. O výstavbě železnice nebo prodloužení metra, které by autobusové spojení měly nahradit, se mluví už od roku 2004!

Podle Sobotky výstavbu tratě brzdí to, že přípravy byly pouze v rané fázi. Podle premiéra už ministerstvo dopravy s přípravami pokročilo a termíny, které dnes uvedl, nejsou jen planými sliby. Ťok ale varoval, že snaha zahloubit část trasy do tunelu může narazit na odpor Evropské unie, která nemusí povolit využití eurofondů, neboť varianta po povrchu, kterou ale odmítají místní občané, by byla levnější o 3 miliardy.

S ministrem dopravy Danielem Ťokem a s ředitelem Správy železniční dopravní cesty Pavlem Surým řešil Sobotka také výstavbu vysokorychlostních železničních tratí. Ty by v první fázi měly propojit Prahu s německými Drážďany a také s Brnem.

"Požádal jsem dnes ministra dopravy, aby do konce roku předložil do vlády strategii rozvoje vysokorychlostních tratí v ČR," uvedl Sobotka na Twitteru. A rovnou stanovil další termín, kdy by se vysokorychlostní tratě mohly začít stavět. "První úsek by se mohl začít stavět kolem roku 2025," slíbil Sobotka.

Vzhledem k tomu, jak dlouho se o podobném spojení hovoří, setkal se Sobotka spíše s posměšnými reakcemi. "To mi přijde příliš uspěchané," napsal jeden z uživatelů Twitteru. "Tak mohl by, jistěže. Ale nezačne, osobně to vidím tak na rok 2145, kdy všude jinde budou už teleporty," komentoval Sobotkův slib další uživatel.

Témata:  Bohuslav Sobotka vlaky

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2025 17:55

10. listopadu 2025 11:50

Maďarsko v měnové unii s USA? Orbán mluví o finančním štítu, Bílý dům mlčí

Maďarský premiér Viktor Orbán se při návratu z USA pochlubil i dalším, dosud nezmiňovaným úspěchem. Vedle podle svých slov trvalé výjimky z amerických sankcí na dovoz ruských energetických surovin prý Maďarsko může počítat také s dolarovou ochranou ze strany USA. „Včera jsem s americkým prezidentem dojednal ustavení finančního štítu,“ přiblížil Orbán další z výsledků svého jednání s Donaldem Trumpem. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Komentář

Odborníci i zákon mají jasno. Upravený státní rozpočet má dodat stávající vláda

Předložení návrhu rozpočtu na další rok je klíčovou povinností každé české vlády. Daňoví poplatníci si ji za to platí. Za to, aby rozpočtovala užití jejich vybraných daní a odvodů. Momentálně, jako vždy, má Česko jen jednu vládu. Tu Fialovu. Žádné dvojvládí neexistovalo, neexistuje a existovat nebude. I když je Fialova vláda v demisi, stále vládne. A stále tak má povinnost předložit návrh rozpočtu na rok 2026.