Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stříbro a zlato: Kovy k zabezpečení bohatství

Stříbro, ilustrační fotografie
Stříbro, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Stříbro, stejně jako zlato, představuje vhodnou alternativu k zabezpečení bohatství. Investoři jsou si toho plně vědomi a právě na oba kovy teď obracejí svou pozornost, výrazně pak na stříbro. Na jedné straně jsme svědky enormního nárůstu poptávky po stříbře, kdy investoři navyšují své portfolio o stříbrnou rezervu, na straně druhé straně však taky rostou problémy jednotlivých mincoven tento zájem uspokojovat. Projevují se výpadky v dodávkách, protahují dodací lhůty a zvyšují schodky ve výrobě. Jaký byl konkrétní vývoj v minulých letech? Informace přináší Jakub Petruška, investiční analytik, Zlaťáky.cz.

Severoamerická domácí nabídka stříbra utrpěla v roce 2015 další velký deficit. Zaměřme se na prodeje dvou základních stříbrných mincí – kanadské Maple Leaf a americké American Eagle. Z oficiálních údajů kanadské královské mincovny je patrné, že prodeje Maple Leaf rostly – oproti roku 2014 činil loňský nárůst 18 % (z 29,2 na 34,3 milionů uncí).

V prvním čtvrtletí roku 2015 zaznamenal prodej Maple Leaf meziroční nárůst o 700 000 uncí, což je cca 8,5 %. Dočasný pokles nastal v meziročním srovnání kvartálů druhých (o 400 000 uncí), zbytek roku 2015 se pak už ale Maple Leaf nesly na vlně výrazného nárůstu prodejů. Ve druhé polovině roku 2015 se totiž projevoval nedostatek v uspokojování dodávek a prodej Maple Leaf dosáhl rekordních 18,6 milionů uncí (oproti stejnému období roku 2014, kdy činil celkový prodej 13,8 Moz).

Společná americká a kanadská produkce stříbra v roce 2001 dosáhla 96,6 Moz, zatímco celkový prodej stříbrných mincí Maple a Eagle byl jen 9,2 Moz. Znamená to tedy, že prodeje představovaly pouze 9 % z této celkové produkce obou zemí. Vývoj byl poměrně setrvalý až do roku 2007. V roce 2008 ale nastal výrazný zlom – tehdy činila spotřeba již téměř polovinu ze společné dodávky USA a Kanady. Další změna přišla s rokem 2011, kdy došlo k deficitu mezi dodávkami a celkovou spotřebou. Produkce činila 53,7 Moz, spotřeba byla o 9,4 Moz vyšší (tedy 63,1). Následující rok nastal drobný přebytek, nicméně od roku 2013 nastoupil výrazný růst a dá se předpokládat, že i letošek přinese velmi zajímavá čísla a překoná i rok 2015. Ten totiž suverénně lámal rekordy – prodeje zaznamenaly 11% nárůst a rozdíl mezi celkovou produkcí a prodeji obou zemí vystoupal na bezmála 34 milionů uncí. (Dodejme ještě, že srovnáváme pouze stříbrné mince American Eagle a Maple Leaf, přičemž výroba ostatních producentů tyto hodnoty ještě podstatně navyšuje.)

Při pohledu na celý 15letý cyklus je patrné, že se výroba dostala z přebytku v období let 2001–2010 (a přechodně v roce 2012) do deficitu. Tento trend dál pokračuje a vše nasvědčuje tomu, že i rok 2016 bude velice dobrý. Zatímco po dobu 10 let stačila na pokrytí poptávky domácí produkce, další roky přinesly propad a USA i Kanada musely na výrobu svých mincí začít stříbro dovážet. Vloni to bylo již zmíněných 34 milionů uncí. Dá se tedy očekávat, že zatímco produkce bude letos nadále klesat, prodeje mincí budou opět lámat rekordy. To by mělo být pozitivní vliv i na cenu stříbra.

Témata:  stříbro zlato

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.