Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ve smlouvě k hotelu v ÚVN se objevila podezřelá arbitrážní doložka za 130 milionů

Ve smlouvě k hotelu v ÚVN se objevila podezřelá arbitrážní doložka za 130 milionů

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Arbitrážní doložka obdobná jako v kauze Diag Human se objevila i ve smlouvě k předražené zakázce na hotel a ubytovnu v Ústřední vojenské nemocnici v Praze (ÚVN). Aniž by se koplo do země, bude projekt v lepším případě stát 130 milionů. Informace přineslo pondělní vydání Hospodářských novin (HN).

"Je tam v zásadě stejný dodatek jako u Diag Human," potvrdil HN Radek Šnábl, poradce ministra financí pro arbitrážní řízení. "Od téhle kauzy jsme standardně proti rozhodčímu dodatku. Vůbec nechápu, jak to mohlo na vládě projít," dodal. Smlouvu na první velký projekt PPP - zakázku, již platí soukromé firmy a stát ji pak desítky let splácí - předložil exministr obrany Martin Barták (ODS) a schválila ji úřednická vláda Jana Fischera. "Snažili jsme se zjistit, kdo konkrétně ten dodatek navrhl. Ale nepodařilo se nám to - nebyli nám to schopni říct ani právníci nemocnice, ani na ministerstvu obrany," dodává Šnábl.

Projekt, který by podle finálního návrhu stál veřejné rozpočty 6,4 miliardy, stopnul až současný ministr obrany Alexandr Vondra (ODS). Ovšem i dohoda, kterou uzavřel s vítězným konsorciem, vyvolala ostrou kritiku. Vondra se v ní totiž zavázal, že obrana zaplatí konsorciu vynaložené náklady 130 milionů. "Věrohodným způsobem neprokázali, proč nevyužili smluvní možnost odstoupit od smlouvy," stojí na adresu ministerstva v čerstvém nálezu Nejvyššího kontrolního úřadu. Ministerstvo naproti tomu tvrdí, že nemělo jinou možnost: buď riskovat arbitráž, nebo uzavřít dohodu. "Vyřešili jsme to nejlépe, jak to za daných okolností šlo," říká generální sekretář Jan Vylíta.

Jenže HN při pátrání kolem zakázky narazily na dosud neznámou informaci, která celou záležitost staví do úplně jiného světla. Většinového podílníka v konsorciu, které mělo hotel postavit, zastupují podnikatelé, kteří Vondrovi radili ještě na ministerstvu pro evropské záležitosti.

Témata:  arbitráž

Související

Aktuálně se děje

10. března 2025 11:03

27. února 2025 17:08

Reklamy, které čtou myšlenky: Jak funguje personalizace cen a nabídek

Ať už nakupujeme online, nebo jen bezcílně procházíme internetem, reklama nás provází na každém kroku. Nejde ale zdá se pouze bannery – naopak, že obchodníci přesně vědí, co hledáme, a někdy nás dokonce dokážou přesvědčit, že danou věc skutečně potřebujeme. Jak funguje personalizace reklam, jak můžeme ovlivnit, co se nám zobrazuje, a proč se ceny stejného produktu mohou zobrazit podle uživatele?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy