I přesto, že v České republice funguje více než 38 000 e-shopů, nepřestává ubývat lidí, které by lákalo vlastnit internetový obchod. Řada z nich ovšem svůj nápad nedotáhne do finále, případně velmi záhy s vedením e-shopu skončí, a to často kvůli některému ze šesti mýtů, které podnikání přes internet tajemně obestírají.
Představy lidí o fungování e-shopu jsou často velmi zkreslené a od reality se výrazně liší. Jak to tedy ve skutečnosti je?
1. E-shop si může pořídit jen člověk, který rozumí IT
Před lety, kdy internet byl výsadou horních deseti tisíc a pro „obyčejného“ člověka byl něčím takřka kouzelným, bylo opravdu potřeba mít odborné znalosti týkající se programování a IT obecně. Dnes je většina e-shopů, které si člověk může pronajmout uživatelsky přívětivá, takže to opravdu zvládne každý. Otevírají se tak možnosti širokému spektru lidí, kteří mohou své originální nápady přetavit ve výhodný byznys.
2. E-shop stojí hodně peněz
I zde, stejně jako u bodu č. 1, platí, že vývoj na poli internetového obchodu udělal své. Samozřejmě existují na míru dělaná řešení, za která majitel zaplatí desítky i stovky tisíc korun, pro začínající podnikatele se však vyplatí jít jinou cestou. Jedním z řešení může být využití tzv. opensource šablon, které jsou na internetu volně k dispozici. Většinou však pocházejí z dílen zahraničních autorů, a tudíž nejsou plně kompatibilní s českým e-shopovým prostředím – šablony tedy například nemusejí podporovat určité možnosti platby nebo dopravy. V takovém případě je potřeba šablonu upravit, k čemuž je většinou potřeba zkušený programátor. Ve výsledku se tak řešení, které je na první pohled zdarma, může stát také velmi nevýhodné. Jako optimální se tak jeví třetí možnost, kterou je pronájem e-shopu. „Při pronájmu e-shopu má zákazník na výběr z nepřeberného množství funkcí, kterými může e-shop doladit tak, aby jeho spravování bylo co nejjednodušší a nejefektivnější. To vše za pár stokorun měsíčně. Společnosti poskytující pronájem e-shopů nabízejí zkušební verzi zdarma a zákazník si tak může ‚nanečisto‘ vyzkoušet, zda jeho model bude fungovat nebo zda ho vůbec internetový obchod bude bavit. Základní verze e-shopu s omezeným počtem produktů bývají často i zcela zdarma,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet (www.shoptet.cz).
3. Na zboží jsou potřeba velké skladovací prostory
Mít vlastní místo nejen na skladování, ale třeba také na osobní výdej zboží, je k nezaplacení. Každý však takovou možnost nemá. Ale ani v takovém případě není třeba házet flintu do žita, existuje totiž řešení – dropshipping. „Při dropshippingu majitel e-shopu nabízí zboží velkoobchodníka nebo výrobce, ale nemá je fyzicky u sebe. Pokud si zákazník něco objedná, odesílá objednávku přímo velkoobchod či výrobce. Majiteli e-shopu tak odpadají náklady spojené s nevyužitou pracovní silou nebo se skladovacími prostory, které by jinak musel platit,“ vysvětluje Miroslav Uďan.
4. Zákazníky přilákají nízké ceny
Lacinější zboží je opravdu jedním z důvodů, proč lidé často a rádi nakupují přes internet. Mnohem důležitější než atraktivní ceny je však propagace obchodu, bez správné komunikační strategie se totiž může e-shop velmi snadno ztratit v záplavě podobných obchodů a zákazník ho vůbec nenajde. Kromě SEO a PPC reklamy je dobré nepodcenit ani sílu sociálních sítí. Lidé získají pocit, že jsou díky sdílení informací skrz Facebook nebo Instagram „svému“ obchodníkovi blíže.5. Prodej na internetu = rychlý výdělek
Pokud někdo otevře e-shop na konci léta s tím, že na Vánoce bude zavalen hromadou objednávek, může být hořce zklamán. Dobře rozjetý internetový obchod začne být výdělečný zhruba po roce od spuštění, do té doby je třeba peníze investovat do kvalitního marketingu a rozvoje e-shopu. Spoustu lidí tato skutečnost odradí a po několika měsících obchod ze strachu raději zavřou, jde však o zcela běžný průběh, takže se není čeho obávat, stačí vydržet.
6. Lidé nakupují přes e-shop, protože nepotřebují kontakt s prodejcem
Ač se to nezdá, právě při nakupování přes internet vyžadují zákazníci zvýšenou míru komunikace, protože nad celým procesem nemají takovou kontrolu jako při běžném nákupu v kamenném obchodě. Chtějí vědět, zda byla jejich objednávka přijata, zda obchod přijal platbu, zda bylo zboží odesláno. Některé administrativní kroky se dají zautomatizovat – například rozesílání e-mailů se zprávou o přijetí objednávky. „V e-shopu by měl fungovat také někdo, kdo bude odpovídat na dotazy ohledně zboží, plateb či reklamací. Právě aktivní komunikace je jedním ze zásadních pilířů, který podpoří důvěryhodnost e-shopu,“ uzavírá Miroslav Uďan.
Související
24. srpna 2024 3:07
16. května 2024 12:10
16. května 2024 10:28
11. dubna 2024 10:22
6. února 2024 10:00