Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Česko nedostane dotace na stavby silnic. A můžeme si za to sami

Dálnice, ilustrační fotografie
Dálnice, ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka / INCORP images

Čeští politici a úřady tak dlouho přehlíželi stavební řízení u významných staveb jako jsou dálnice, že Evropské unii došla trpělivost. Dokud si Češi nedají do pořádku povolení ke stavbám silnic a dálnic, nepošlou na ně dotace. Hrozí tak zastavení projektů za 130 miliard korun, píší dnešní Lidové noviny.

Podle LN bude výsledkem liknavosti úřadů a politiků nedokončená dálnice D3. Kromě toho mohou stavby stovek kilometrů cest za 130 miliard nabrat skluz až dva roky. Zabrzděných projektů je na sto a mají jedno společné – dokument o vlivech na životní prostředí ještě z doby, kdy Česko nebylo členem Evropské unie. A ta teď trvá na tom, aby si dopravní stavby takzvanou EIA pořídily znovu, nebo na ně nedá ani euro. Odklad staveb je zároveň smutná zpráva pro řidiče i stavební firmy.

Lidové noviny upozorňují, že Češi se do nepohodlné situace vmanévrovali sami, protože dlouho neplnili unijní závazky. A stejně dlouho také nezvládli stavby dokončit. Celou tu dobu také politici věděli, že přijde den, kdy Evropské unii dojde trpělivost a přestane na takové projekty posílat dotace, protože bude trvat na tom, aby stavby měly posudky podle platného unijního práva.

A ten den právě nastal – zhruba stovka staveb za 130 miliard korun nabere kvůli starému posudku EIA skluz. Na ministerstvech už se v kuloárech mluví o hrozbě hlubšího propadu ve stavebnictví, než jaký přinesla krizová léta 2008 a 2009.

Česká republika drží ve zpoždění staveb nešťastný evropský rekord. „Jsme jediná země v Evropské unii, která má tak rozsáhlý soubor staveb s EIA z doby před vstupem do Unie,“ řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na nedávném Fóru českého stavebnictví. „Je to český unikát, kterému se v Bruselu hodně diví. Většina zemí přitom už tyto projekty dokázala realizovat, ovšem my jsme nebyli schopni začít ani stavět,“ zdůraznil premiér.

Letos se měly začít stavět projekty se zastaralým posuzováním vlivů na životní prostředí za 7,5 miliardy korun. Stavební povolení ale mají jen projekty za 1,3 miliardy. U ostatních se velmi pravděpodobně bude muset posuzování vlivů na životní prostředí udělat znovu, upozorňují Lidové noviny.

Českým politikům se v Bruselu nepodařilo vyjednat mírnější přístup, protože předešlé místní vládní a sněmovní reprezentace nedbaly na zhruba pětileté upozorňování evropských úředníků, že zapojení veřejnosti do posuzování staveb není dostatečné, píší LN.

Témata:  silnice, dálnice

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy