Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

V Česku přibývají dobíjecí stanice pro elektromobily

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V České republice je v současnosti 248 dobíjecích stanic pro elektromobily a infrastruktura pro ekologická vozidla se rychle rozrůstá. Do konce letošního roku by jich mohlo přibýt několik dalších desítek. Svůj elektromobil si u nich aktuálně nabíjí 850 českých řidičů.

Klasické stanice s delší dobou nabíjení najdou řidiči zejména u restaurací, úřadů či obchodních center. Než si vyřídí nákupy, zdarma si dobijí svůj vůz a mohou pokračovat v jízdě. Nejvíce možností mají řidiči v Praze, Brně a Ostravě. Naopak dobíjecí stanice chybí v Olomouci, Bruntálu, Jeseníku, Mariánských lázních, Jičíně a Žďáru nad Sázavou. „Výstavbu většího počtu dobíjecích stanic komplikuje především nejednotná metodika stavebních úřadů. Realizace je náročná také z pohledu financování výstavby, provozu stanic a zajištění poměrně významného příkonu,“ komentuje aktuální stav dobíjecí infrastruktury v Česku Miloslav Fialka ze společnosti E.ON Česká republika.

Energetická společnost E.ON se chystá do roku 2017 investovat do rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily 36 milionů korun. Sítí rychlodobíjecích stanic chce pokrýt především hlavní dálniční tahy. „Problém je především malá dostupnost dobíjecích stanic pro elektromobily na delších trasách. Proto jsme se rozhodli v rámci podpory čisté mobility v Česku, vybudovat páteřní síť rychlodobíjecích stanic, kde si řidič dobije svůj vůz do 30 minut. Naším cílem je v projektu FAST-E postavit 15 rychlodobíjecích stanic,“ vysvětluje Miloslav Fialka.

Podpora přeshraničního cestování elektromobilem

Instalace dalších dobíjecích stanic podél českých dálnic zajistí, že bude Česká republika propojená v dobíjecí infrastruktuře s ostatními evropskými zeměmi. Společnost E.ON, která výstavbu dobíjecích stanic plánuje, v tomto spolupracuje se Slovenskem, Německem a Belgií. „V porovnání s východní Evropou - Polskem, Maďarskem nebo Bulharskem jsme na tom s rozvojem dobíjecí infrastruktury velmi dobře. Před námi je nicméně Slovensko díky vynikající síti rychlonabíječek. Západ a Sever je pochopitelně o generaci jinde,” hodnotí situaci v České republice Jan Hořčík, šéfredaktor magazínu Hybrid.cz

S Teslou z Prahy do Brna bez nabíjení

Díky nové generaci elektromobilů s dojezdem 300 až 500 kilometrů a zahuštění sítě dobíjecích stanic začínají elektromobily konkurovat provozu klasických automobilů. Například s Teslou model S lze dojet z Prahy do Brna a zpět bez nabíjení. „Náklady na 1 ujetý kilometr se pohybují kolem 0,40 až 0,80 Kč/km podle velikosti vozidla a způsobu jízdy. Za dobu životnosti běžný elektromobil obvykle ušetří svému majiteli 1 milion korun na palivu, oleji a pravidelném servisu motoru a brzd,“ říká Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu. Díky neustále se zkracující době nabíjení, přibývajícím stanicím a rozšiřující se nabídce automobilek, se očekává výrazný nárůst vlastníků elektromobilů i v příštích letech. „Za několik let bude běžný dojezd elektromobilů 1000 až 2000 kilometrů na jedno nabití,” doplnil Marušinec.

Elektromobilita v číslech:

K 1. 1. 2016 je v ČR registrovaných 850 elektromobilů

Meziroční nárůst počtu elektromobilů v ČR za rok 2015 činí 74 %

Za dobu životnosti elektromobil obvykle ušetří svému majiteli 1 milión korun a uspoří průměrně 100g CO2/km

V Česku je nyní 248 dobíjecích stanic, nejvíce v Praze, Brně a Ostravě

Témata:  auta elektromobily

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy