Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Co dělat, když koupíte vůz se stočeným tachometrem?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Po zveřejnění výsledků kontrol České obchodní inspekce se opět hojně mluví o problematice stáčení tachometrů. Opomíjí se ale to, co je pro spotřebitele nejdůležitější, tedy jak se má v takové situaci bránit.

Stáčení tachometrů je u nás nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetých vozidel. „Podle stávající legislativy není stáčení tachometru trestným činem. Dlouholeté řešení novely zákona, která by mohla toto jednání omezit, bohužel zatím nedospělo ke svému závěru. Autobazary si navíc do smluv často píší ujednání, že za rozdíl mezi realitou a stavem tachometru prodávající neodpovídá. Snaží se tak spotřebitele odradit od uplatnění práv z vadného plnění,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Ovšem prodej auta s nepravdivou informací o počtu najetých kilometrů legální není a existuje několik možností obrany.“

Co můžete dělat, pokud si koupíte ojeté vozidlo v autobazaru a následně zjistíte, že stav na tachometru neodpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů?

Je-li rozdíl v počtu uvedených a skutečně najetých kilometrů spíše menší, můžete požadovat slevu z kupní ceny. A to z důvodu takzvaného nepodstatného porušení smlouvy či nesplnění jakosti při převzetí. Pokud je však zjištěný rozdíl v řádech desetitisíců kilometrů, máte právo od smlouvy odstoupit. Jedná se totiž o porušení smlouvy podstatným způsobem, protože prodávající věděl či musel vědět, že kdybyste měli pravdivou informaci o počtu najetých kilometrů, daný automobil byste si vůbec nekoupili. Pokud by se prodávající odvolával na ujednání ve smlouvě, kterým vylučuje či omezuje svoji zákonnou odpovědnost za nesoulad uvedeného stavu tachometru se skutečným stavem, můžete argumentovat tím, že se jedná o zakázané ujednání, ke kterému se vůbec nepřihlíží. Požadavek na vrácení kupní ceny z důvodu vady zahájí klasické reklamační řízení a prodávající o něm musí rozhodnout a o výsledku vás vyrozumět nejpozději do 30 kalendářních dnů. Vzhledem k tomu, že přetočení tachometru při prodeji ojetého automobilu lze kvalifikovat jako trestný čin podvodu nebo poškozování spotřebitele, lze se obrátit také na státní zastupitelství nebo Policii ČR a podat trestní oznámení.

Životnost automobilů se stále prodlužuje a zároveň narůstá i průměrný počet ročně najetých kilometrů. Dnes je běžné, že vůz ročně najede i 25 tisíc kilometrů a u služebních vozidel je to i dvojnásobek. Hodnoty 120 tisíc kilometrů na tachometru tak vozidlo dosáhne klidně po třech letech. Lidé hledající ojeté auto však stále touží po nízkých stavech tachometru. Výsledkem je, že zhruba 40 procent nabízených ojetých automobilů má nelegálně upravovaný stav tachometru.

Témata:  auta dTest

Související

Aktuálně se děje

25. prosince 2025 12:29

19. prosince 2025 10:03

15. prosince 2025 12:41

4. prosince 2025 10:58

2. prosince 2025 11:27

Rodičovský příspěvek v roce 2026: navýšení se bude týkat jen některých rodičů

Od ledna 2026 se mění výše rodičovského příspěvku. Změna však nepřinese úlevu všem. Zatímco rodiče dvojčat a vícerčat si výrazně finančně polepší díky zvýšení na 700 000 Kč, rodiny s jedním dítětem zůstávají na současných 350 000 Kč, a navzdory inflaci tak reálně ztrácejí. Úprava přitom neplatí jen pro děti narozené až v roce 2026 – dotknout se může i rodin se staršími vícerčaty.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Evropská unie, ilustrační fotografie

Komentář

EU se dohodla na společné půjčce pro Ukrajinu. Česko se vyvázalo, ušetří desítky miliard

Lídři zemí Evropské unie se dnes nad ránem na summitu v Bruselu dohodli, že poskytnou Ukrajině zejména na její válečné výdaje v příštích dvou letech celkem 90 miliard eur, v přepočtu zhruba 2,2 bilionu korun. Tyto prostředky Kyjev ovšem nezíská ze zmrazených ruských devizových rezerv, nýbrž ze společného dluhu EU. Na tomto dluhu se přitom nebudou podílet tři země EU, a to Česko, Slovensko a Maďarsko.