Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Co dělat, když koupíte vůz se stočeným tachometrem?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Po zveřejnění výsledků kontrol České obchodní inspekce se opět hojně mluví o problematice stáčení tachometrů. Opomíjí se ale to, co je pro spotřebitele nejdůležitější, tedy jak se má v takové situaci bránit.

Stáčení tachometrů je u nás nejrozšířenějším nešvarem při prodeji ojetých vozidel. „Podle stávající legislativy není stáčení tachometru trestným činem. Dlouholeté řešení novely zákona, která by mohla toto jednání omezit, bohužel zatím nedospělo ke svému závěru. Autobazary si navíc do smluv často píší ujednání, že za rozdíl mezi realitou a stavem tachometru prodávající neodpovídá. Snaží se tak spotřebitele odradit od uplatnění práv z vadného plnění,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. A dodává: „Ovšem prodej auta s nepravdivou informací o počtu najetých kilometrů legální není a existuje několik možností obrany.“

Co můžete dělat, pokud si koupíte ojeté vozidlo v autobazaru a následně zjistíte, že stav na tachometru neodpovídá skutečnému počtu najetých kilometrů?

Je-li rozdíl v počtu uvedených a skutečně najetých kilometrů spíše menší, můžete požadovat slevu z kupní ceny. A to z důvodu takzvaného nepodstatného porušení smlouvy či nesplnění jakosti při převzetí. Pokud je však zjištěný rozdíl v řádech desetitisíců kilometrů, máte právo od smlouvy odstoupit. Jedná se totiž o porušení smlouvy podstatným způsobem, protože prodávající věděl či musel vědět, že kdybyste měli pravdivou informaci o počtu najetých kilometrů, daný automobil byste si vůbec nekoupili. Pokud by se prodávající odvolával na ujednání ve smlouvě, kterým vylučuje či omezuje svoji zákonnou odpovědnost za nesoulad uvedeného stavu tachometru se skutečným stavem, můžete argumentovat tím, že se jedná o zakázané ujednání, ke kterému se vůbec nepřihlíží. Požadavek na vrácení kupní ceny z důvodu vady zahájí klasické reklamační řízení a prodávající o něm musí rozhodnout a o výsledku vás vyrozumět nejpozději do 30 kalendářních dnů. Vzhledem k tomu, že přetočení tachometru při prodeji ojetého automobilu lze kvalifikovat jako trestný čin podvodu nebo poškozování spotřebitele, lze se obrátit také na státní zastupitelství nebo Policii ČR a podat trestní oznámení.

Životnost automobilů se stále prodlužuje a zároveň narůstá i průměrný počet ročně najetých kilometrů. Dnes je běžné, že vůz ročně najede i 25 tisíc kilometrů a u služebních vozidel je to i dvojnásobek. Hodnoty 120 tisíc kilometrů na tachometru tak vozidlo dosáhne klidně po třech letech. Lidé hledající ojeté auto však stále touží po nízkých stavech tachometru. Výsledkem je, že zhruba 40 procent nabízených ojetých automobilů má nelegálně upravovaný stav tachometru.

Témata:  auta dTest

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.