Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Škoda 120 slaví narozeniny. Co všechno o ní nevíte?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Škoda Auto

Hned dvě významná výročí se budou letos slavit v mladoboleslavské Škodovce. Před čtvrt stoletím se továrna spojila s Volkswagenem. Patrně ještě důležitější je ale výročí čtyřiceti let od zahájení výroby legendární Škody 120.

Pamatujete Škodu 120? Žádný sporťák, ani pohodlná limuzína. Přesto na ni mnoho řidičů vzpomíná s nostalgií. Mnozí s tímhle autem začínali, spousta dalších s ním jezdila třeba celý život. Velké sousto, ale zároveň i velká zkušenost byla výroba "stodvacítky" i pro mladoboleslavskou automobilku. Překvapivě málo je známo i o tom, že si Škoda 120 našla své fandy rovněž v západní cizině (tu východní nepočítaje).

GALERIE: Škoda 120Škoda 120 Škoda 120 Poprvé se stodvacítka představila na autosalonu v Paříži v roce 1976. Vyrábět se přestala až v roce 1990. Během těch dlouhých let a vlastně i po nich si tuhle škodovku osahal snad každý český řidič. Bylo to pochopitelně tím, že moc značek na výběr nebylo, ale mnoho lidí nedá na stodvacítku dopustit dodnes. Podle statistik bylo v Česku ještě v roce 2003 registrováno skoro 350 tisíc aut Škoda 120 a zhruba 250 tisíc vozů Škoda 105.

Mnozí motoristé vzpomínají, že první uvedení nové škodovky bylo tak trochu zklamáním, protože stodvacítka dál vycházela z překonaného konceptu motoru vzadu. Nemohla být proto přestavěna na "kombíka"´a mělo to i další nedostatky. Chlazení muselo být k motoru například vedeno pod celým vozem a mělo příliš mnoho chladicí kapaliny - závratných 13 litrů. Stodvacítky se proto přehřívaly a když chtěl člověk v horkém parnu někam dojet, musel si v autě zapnout i topení.

Konstruktéři byli postaveni před hotovou věc - komunistická vláda rozhodla, že se bude stavět nové auto na podvozek starého "embéčka", tedy škody MB 1000. Přesto se lidé domnívali, že nová stodvacítka je větší než její předchůdce. Opak byl pravdou - ač na stejném podvozku, stodvacítky byly o malinko užší.

Zajímavé byly i ohlasy v zahraničí. Zprvu pozitivní. O auta byl velký zájem třeba ve Velké Británii. Zpočátku se jich prodávalo i několik tisíc kusů měsíčně. Ale pak v deníku The Sun vyšel článek o tom, že jsou auta nestabilní a při nehodách se přetáčejí na střechu. To byla sice částečně pravda, ale takový podsudek si přece jen stodvacítka nezasloužila. Prodeje v Británii klesly na stovky kusů a po obchodním úspěchu byl amen.

Později, asi v polovině osmdesátých let, se vylepšené verze stodvacítky na západních trzích znovu uchytily. Konstruktéři a výrobce ale musel přijít s mnoha vylepšeními, o kterých se našincům v Československu dlouho mohlo jen zdát. Stodvacítkám výrobce vylepšil nápravy, aby vozy byly stabilnější, u převodovky přibyl jeden stupeň a pokud jste žili v Anglii, mohli jste si koupit i stodvacítku kabriolet.

Celkem bylo stodvacítek vyrobeno více než dva miliony kusů. Některé z nich jezdí dodnes. A letos jejich prototyp oslaví čtyřicáté narozeniny.

Témata:  Škoda auto

Související

Aktuálně se děje

14. května 2025 11:21

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

Češi porazili celou EU. Chudoba se jim vyhýbá nejvíc

Češi jsou v rámci všech zemí EU nejméně ohrožení chudobou nebo sociálním vyloučením. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil Eurostat. V roce 2024 bylo chudobou nebo sociálním vyloučením ohroženo 11,3 procenta obyvatel České republiky, což je nejnižší podíl ze všech zemí EU a také druhý nejnižší podíl v historii ČR. Lépe Česko dopadlo jen v roce 2021, kdy daný podíl činil 10,7 procenta. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Levnější tankování může pokračovat. Trhy věří v dohodu USA a Íránu

Zlevňování pohonných hmot v Česku neustává, ceny benzinu i nafty dál klesly i v uplynulém týdnu a zůstávají nejnižší za několik let. Nejprodávanější benzin Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 33,71 koruny, před týdnem byl o 26 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 43 haléřů na litru, v průměru nyní stojí 32,24 koruny za litr.