Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Co obsahují grilovací klobásy? Neuvěříte

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Sezóna grilování je v plném proudu a spolu s ní se na trhu objevují výrobky určené specificky k této kulinářské úpravě. Spotřebitelský časopis dTest nechal otestovat složení i chuťové vlastnosti vepřových grilovacích klobás dostupných v českých obchodech. Čtvrtina testovaných produktů neobsahovala množství masa deklarované na obalu.

Do laboratoře putovalo 16 druhů vepřových grilovacích klobás, některé z nich nesly označení „norimberské“. Cílem testu bylo zjistit, kolik masa, tuku a přídatných látek klobásy obsahují, jaká je kvalita použitého masa a zda výrobci uvádějí na obalech pravdivé informace. Posuzovala se samozřejmě také chuť klobás.

„Na grilovací klobásy se nevztahují žádné legislativně stanovené parametry, na rozdíl třeba od špekáčků. Výrobce má tedy volnou ruku a záleží pouze na něm, jaké suroviny použije. Rozdíly tudíž byly velké – co do obsahu masa i zbytečných přídatných látek. Nejvíce masa, 92,6 % laboratoř naměřila ve výrobku Original Nürnberger Rostbratwürste (Schlütter´s Echte!), nejméně ho obsahovaly klobásy Bivoj Na gril, a to 55,3 %,“ uvádí Olga Šlesingrová, redaktorka časopisu dTest. 

Důležitý je však nejen celkový obsah masa, ale i jeho kvalita, například to, kolik libového masa výrobce použil. Nejméně čisté svalové bílkoviny obsahovaly klobásy Münchner Weisswürste z výroby Ponnath die Meistermetzger (7,24 %). Jen pro srovnání dodejme, že vepřová kýta jí obsahuje kolem 20 %.

Výrobci někdy mohou nahrazovat maso levnějšími surovinami, například sójou nebo strojně odděleným masem. Pozitivní zprávou je, že v žádném z testovaných výrobků laboratoř tyto náhražky neobjevila. U některých klobás však vyšly najevo rozdíly mezi naměřeným obsahem masa a hodnotami uváděnými na obalu. 

„Největšími hříšníky byly výrobky Münchner Weisswürste a Bavorská grilovací klobáska, obě z dílny Ponnath, které deklarovaly až o pětinu masa více, než jsme naměřili. Oba výrobky si i kvůli tomu odnesly nejhorší hodnocení v testu. První jmenované navíc neoslnily ani v senzorickém hodnocení. Jejich chuť a vůni označila porota jako mdlou, nevýraznou a málo kořeněnou s pěnovitou konzistencí. Po opečení byly klobásy měkké a mazlavé,“ říká Olga Šlesingrová.

Co naopak mnohé klobásy obsahují relativně hojně, jsou přídatné látky. Například glutaman sodný, látku zvýrazňující chuť a vůni, obsahovala třetina výrobků. Ve složení grilovacích klobás se můžeme dále setkat s konzervační látkou dusitanem sodným, který pomáhá zachovat barvu masných výrobků, nebo s polyfosforečnany, které mají za úkol držet v klobásách masovou šťávu nebo vázat přidanou vodu.

V senzorické části testu posuzovalo osm odborníků vzhled, vůni, chuť i příjemnost skousnutí u hodnocených klobás. Nejvíce chutnaly Norimberské klobásky Grill&Fun z Lidlu, které měly na řezu šedobílou barvu se zřetelnou mozaikou masových a tukových částic a koření. Po započtení hodnot všech ostatních měřených kritérií se tyto grilovací klobásy staly také celkovým vítězem testu. 

Témata:  potraviny dTest

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.