Při výběru nového tarifu je třeba dávat bedlivý pozor. V nabídce několika desítek virtuálních operátorů často narazíte na slůvka zdarma nebo neomezeně. Ne vždy ale znamenají to, co by od nich běžný zákazník očekával.
dTest prozkoumal nabídky operátorů a zaměřil se na specifikace a názvy jednotlivých tarifů. „Zkontrolovali jsme všech 72 operátorů, jak plnohodnotných, tak těch virtuálních," říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu a dodává: „Zajímalo nás, zda slovíčka 'zdarma' či 'neomezeně' nejsou dále v obchodních podmínkách upravena a operátor jim tak nedává jiný význam, než obvykle mají. Z výsledků jsme bohužel překvapeni nebyli." V názvech tarifů či specifikacích tyto termíny nebo jejich ekvivalenty používá 38 operátorů, významy jsou opravdu různé.
„Zákazník musí rozluštit, na co se 'neomezení' vztahuje. U malých virtuálů to bývá jen jejich malá síť a dalšího člověka, kterému lze volat neomezeně budete hledat těžko, pokud mu tarif sami nekoupíte," říká Borovička. Například tarif „Neomezené volání 3ton" znamená, že jen dalším uživatelům operátora voláte neomezeně, na ostatní sítě máte 300 volných minut. Neomezené volání S-mobile platíte od 301. minuty mimo vlastní síť, tarif „PF270 neomezeně" nabízí deklarovanou výhodu jen při volání uživatelům sítě PALMAfone a podobně. V záplavě virtuálních operátorů je přitom vlastních uživatelů jedné konkrétní malé sítě poskrovnu. Tyto tarify tak mohou být řešením, pokud je využívá celá rodina, klub či malá společnost.
Ani tarify, které nabízejí neomezené volání skutečně do všech sítí, nejsou bez háčku. „Sedm operátorů omezuje své neomezené tarify mezi 2000 a 4000 minutami volání, jejich nabídka je tak z našeho pohledu klamavá. Dva operátoři nenechají své zákazníky volat nad 10.000 minut, což se ale zdá jako těžko překročitelná hranice pro volání běžného smrtelníka," komentuje Borovička a dodává: „Jednotlivé virtuální operátory upozorníme na to, že se dopouštějí klamavých obchodních praktik a vyzveme je k nápravě. Pokud by své nabídky nezpřesnili, pak podáme podnět Českému telekomunikačnímu úřadu." Výsledky průzkumu si můžete stáhnout na webu www.dtest.cz/neomezenetarify.
Témata: telekomunikační služby, mobily
Související
9. listopadu 2017 11:04
14. září 2016 10:32
29. října 2015 12:14
23. září 2015 15:06
1. prosince 2014 1:48
29. března 2013 14:08