Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zákon o omezení předražených linek je ohrožen. Co se chystá ve Sněmovně?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

V současné době Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR projednává novelu zákona o ochraně spotřebitele. Její součástí je mimo jiné úprava ustanovení, které ošetřuje způsob komunikace obchodníků se spotřebiteli. Původně navržený zákaz užívání drahých modrých a bílých linek je nyní z různých stran napadán.

Český zákon o ochraně spotřebitele v současné době výslovně zakazuje prodávajícímu v souvislosti s uzavřenou smlouvou používat při komunikaci se zákazníkem pouze takzvané devítistovky. „Vůbec tudíž legislativně neošetřuje využívání modrých a bílých linek ve stejné situaci. Evropská směrnice však garantuje spotřebiteli ochranu před všemi typy telefonních linek, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba. Tedy i před modrými a bílými linkami," konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Během projednávání návrhu novely zákona v Hospodářském výboru byl zapracován pozměňovací návrh, který výše popsanou situací řeší. Tedy nově by zákon výslovně zakazoval užívání modrých i bílých linek při komunikaci se spotřebiteli, pokud se řešená záležitost týká uzavřené smlouvy. „Toto znění považujeme za optimální. Má také podporu Ministerstva průmyslu a obchodu," uvádí Lukáš Zelený.

Během druhého čtení v Poslanecké sněmovně byl však k tomuto ustanovení podán pozměňovací návrh. Nově navrhované znění nabízí sice zdánlivě jednoduchou formulaci, která by však mohla způsobit interpretační problémy a stav právní nejistoty.

„Návrh totiž hovoří o běžné ceně hovoru, ovšem už nevysvětluje, co se jí rozumí. Musela by tedy existovat ještě jedna norma, která by ukládala, kolik a jak se má za bílé a modré linky účtovat. Proto jsme vyzvali poslance a poslankyně k podpoře původního pozměňovacího návrhu tak, jak byl vznesen v Hospodářském výboru, aby byla zajištěna náležitá ochrana českých spotřebitelů v souladu s evropskou legislativou," říká Zelený.

Řada společností, jako jsou mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci, banky, pojišťovny i obchody, používá pro kontakt se zákazníky bílé a modré linky. Ceny za tyto hovory jsou významně vyšší než při volání na běžnou pevnou linku, u jednotlivých operátorů se liší a obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání.

Témata:  telekomunikační služby Telefony

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

23. dubna 2024 10:49

Tesco rozšiřuje studentskou slevu na průkaz ISIC i na víkendy

Od října minulého roku funguje ve všech obchodech Tesco v Česku desetiprocentní sleva pro studenty starší osmnácti let na studentský průkaz ISIC od pondělí do pátku. To se nyní na základě názorů studentů mění. Od pondělka 22. dubna mohou se slevou nakoupit i o víkendech.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy