Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vánoce 2014: Češi utráceli více než loni. Co nakupovali nejvíce?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Přes 38 % Čechů letos utratilo za vánoční dárky mezi 4 - 8 tisíci Kč, to je v průměru o 2000 Kč více než v loňském roce. Z průzkumu také vyšlo najevo, že téměř 70 % Čechů nakupuje na e-shopech pravidelně po celý rok a ne pouze v období Vánoc.

Vánoce mají být svátky klidu a míru, několik dní před dlouho očekávaným 24. prosincem to však každý rok na většině míst vypadá, jako by se blížil konec světa. Nejčastějšími důvody proč Češi raději vyměnili kamenné prodejny za nákupy v e-shopech, byly čas (34,6 %), nabídka (22,6 %) a výhodnější cena (15,5 %). Pouze malé procento Čechů označilo za prioritní důvod pohodlí, méně stresu a rychlost.

„Velké procento lidí se již naučilo pravidelně nakupovat online. Před Vánoci však mají e-shopy hotové žně. Zejména v posledních letech se shánění dárků přes internet těší velké oblibě. V dnešní hektické době je konec roku obzvláště stresujícím obdobím, a to nejen kvůli Vánocům, ale také například kvůli uzávěrkám v práci a podobně. Právě nákupy online, z pohodlí a klidu domova, jsou jednou z možností, jak si nenechat vánoční svátky zkazit," říká Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Téměř 40 % Čechů nakoupilo prostřednictvím e-shopů alespoň část nadílky. Pouze do kamenných prodejen pro dárky vyrazilo pouhých 30 % lidí. Lidé nejvíce nakupovali elektroniku (33 %) a oblečení (16 %). Překvapením byla velká poptávka po voucherech a zážitcích (18 %). Dále se na e-shopech nakupovaly knihy, hračky a kosmetika.

Oblíbenou možnost osobního odběru lidé uvítali i v předvánočním čase, zvolilo si jej 45 % lidí. O pouhé dvě procenta zvítězily dopravní společnosti (DHL, PPL atd.). Oproti tomu České poště věřilo jen 8 % dotazovaných. V rámci nákupů přes internet lidé za své nákupy platili především platební kartou (62,5 %), méně pak využívali uhrazení při osobním odběru (14 %), dobírku (13 %) či bankovní převod (10,5 %).

Češi se také pomalu ale jistě učí větší ostražitosti a neřídí se při výběru e-shopu pouze cenou nabízeného zboží. 52 % lidí nakupuje pouze v prověřených e-shopech, s kterými má zkušenosti on sám nebo některý z jeho přátel, známých či rodinných příslušníků. „Naslepo", bez čtení recenzí a referencí na daný e-shop nakupuje pouze 20 % respondentů. Téměř 60 % respondentů píše recenze s e-shopy pouze, pokud se jedná o negativní zkušenost.

Témata:  Vánoce dárky, Vánoce

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

Levnější internet a volání pro lidi v nouzi pokračuje i po superdávce

Telefon a internet patří dnes mezi základní potřeby – umožňují být v kontaktu s rodinou, vyřizovat práci i jednat s úřady. Vláda proto dnes schválila novelu nařízení vlády č. 500/2021 Sb., o podmínkách poskytování zvláštních cen hlasové komunikační služby a služby přístupu k internetu osobám se zvláštními sociálními potřebami, která zajišťuje, že zvýhodněné tarify pro lidi v nouzi a osoby se zdravotním postižením budou fungovat i po zavedení nové „superdávky“.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.