Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se vydělává na dětech? Pozor na tyto marketingové triky

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Přestože děti nevydělávají vlastní peníze, jsou pro obchodníky přímo zlatým dolem, a to nejen v předvánočním období. S trochou nadsázky lze říci, že udávají styl nákupů již v prenatálním stádiu, a tak se může stát, že obchodní řetězec ví o těhotenství ženy dříve než její nejbližší okolí. Děti se také snadno nechají zlákat reklamou, kterou jim obchodníci šijí na míru. Jak to funguje a dá se proti tomu něco dělat?

Rodiče malých dětí často chtějí nakoupit vše potřebné na jednom místě a v co nejkratším čase. Obchodní řetězce o této tendenci vědí a snaží se z ní vytěžit maximum. Využívanou metodou, jak přilákat lukrativní skupinu čerstvých rodičů do obchodního domu, jsou zejména slevy dětského spotřebního zboží – plen a kojenecké výživy. K oblíbeným marketingovým metodám patří také věrnostní karty lákající na slevy.

„Rodiče si ale často neuvědomují, jak draze jsou benefity věrnostních karet vykoupeny. Supermarkety se díky nim o domácnostech svých zákazníků dozvídají téměř vše. Na základě algoritmů jsou schopny odhadnout, zda se jejich klienti rozvádí, mají malé děti či zahrádku. Následně umí pružně reagovat a zasílají slevové kupony přímo na míru svým klientům. Posilují tak jejich sklon nakupovat stále na stejném místě," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Dosah podobných marketingových nástrojů ukazuje například kauza z Minnesoty, kdy obchodní řetězec Target věděl o těhotenství náctileté dívky dříve než její otec. Na základě dat z její zákaznické karty (nákup volného oblečení, tělového mléka a kyseliny listové) jí začal zasílat slevové kupony na pleny, což vedlo k prozrazení do té doby utajeného těhotenství.

Děti se snadno nadchnou prakticky pro cokoliv, jsou manipulovatelné a líbí se jim barevné věci. Reklama zaměřená na malé děti bývá animovaná, barevná, zdůrazňuje prvky harmonické rodiny – maminka, tatínek a bezpečí. Již velmi malé děti si umí zapamatovat chytlavou melodii a text reklamy. Dětem školního věku se naopak začínají líbit reklamy, které jim pomáhají se psychicky oddělit od rodičů a stát se součástí party vrstevníků. Reklama pro starší děti je proto naopak hraná a figurují v ní děti, které jsou o dva až tři roky starší než cílová skupina, protože děti vzhlíží k větším dětem. Velkého efektu se v reklamě dosahuje obsazením seriálových či jiných hrdinů. Starší školáci začínají kladně hodnotit reklamy, které obsahují černý humor.

Oblíbenou marketingovou taktikou jsou také kampaně obsahující prvek sbírání. Například Šmoulí kartičky přinesly řetězci Albert v roce 2011 několikanásobné zvýšení prodeje a posílily vnímání marketu jako tzv. „rodinného".

Jak své děti učit přežití v marketingové džungli? Psycholožka PhDr. Romana Mazalová doporučuje: „Je vhodné učit děti spotřebitelské gramotnosti od nejútlejšího věku. Už ty nejmenší děti by z úst rodičů měly slyšet, že reklama není realita a že informace v ní obsažené mohou být zavádějící, zkreslené a neúplné. Reklamu je dětem dobré ukazovat jako něco nezáživného, vyplňujícího čas. Například televizní spot můžete ztlumit, přepnout a poukázat na to, že to není nic zábavného. Pokud dítě vyžaduje věc, kterou vidělo v reklamě, není dobré ji rezolutně zamítnout, což by zvýšilo atraktivitu výrobku v očích dítěte. Můžete ji vzít do ruky a názorně dítěti ukázat a vysvětlit, co se vám na ní nelíbí, proč se vám zdá předražená, nekvalitní a podobně."

Témata:  obchody dTest děti

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.