Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Operátoři jdou po důchodcích. Pozor na nechutný trik s tarifem

Operátoři jdou po důchodcích. Pozor na nechutný trik s tarifem

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

V poslední době se množí případy, kdy zástupci telefonních operátorů nabízejí lidem nové tarify. Nabízené tarify jsou ovšem často méně výhodné než ty, které oslovení zákazníci využívali dříve. "Obětí" této praxe se často stávají důvěřiví starší lidé.

Telefonní operátoři se po uvolnění trhu s tarify snaží vydělat kde se dá. V poslední době se sešlo několik stížností - lidé se zlobí, že operátoři zneužívají důvěřivosti starších lidí, kteří po telefonu kývnou na zdánlivě výhodnou nabídku. Na dalším vyúčtování však zpravidla najdou sumu vyšší, než je ta, kterou byli zvyklí platit dříve.

Tento problém pak zpravidla řeší potomci seniorů, kteří nevýhodnou smlouvu po telefonu uzavřeli v dobré víře. Existuje totiž řešení, jak se z této nevýhodné smlouvy vyvázat. A protože se tento nešvar opravdu v drtivé většině případů týká seniorů, kteří se v této problematice orientují hůře, neváhejte a začněte to řešit za ně.

Zaměstnanci telefonního operátora, nebo jiné firmy, která nabízí a prodává jeho služby, s vámi velmi pravděpodobně budou jednat dost odlišně, pokud je vám 40 nebo 70 let.

Tuto problematiku naštěstí řeší § 57 občanského zákoníku, který dává spotřebiteli možnost od smlouvy za jistých podmínek odstoupit i zpětně. Velkou roli v tom hraje právě fakt, že smlouva nebyla uzavřena klasickou písemnou formou. Zákon totiž doslova říká: Byla-li spotřebitelská smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele nebo nemá-li dodavatel žádné stálé místo k podnikání, může spotřebitel od smlouvy písemně odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření; nedošlo-li dosud ke splnění dodávky zboží či služeb dodavatelem, může od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce do 1 měsíce. To neplatí ohledně smluv, u nichž si spotřebitel výslovně sjednal návštěvu dodavatele za účelem objednávky. Dodavatel je zároveň povinen vrátit spotřebiteli zaplacené finanční částky do 30 dnů od odstoupení od smlouvy.

V praxi to znamená, že pokud uzavíráte smlouvu po telefonu, můžete od dní do 14 dnů odstoupit bez udání důvodu. Pokud vám přijde poštou modem pro připojení k internetu, nebo písemná dokumentace ke smlouvě uzavřené po telefonu, nic nerozbalujte a všechno vraťte dodavateli. Máte čas jeden měsíc, abyste navrácením od smlouvy odstoupili.

Celé znění § 57

(1) Byla-li spotřebitelská smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele nebo nemá-li dodavatel žádné stálé místo k podnikání, může spotřebitel od smlouvy písemně odstoupit do 14 dnů od jejího uzavření; nedošlo-li dosud ke splnění dodávky zboží či služeb dodavatelem, může od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce do 1 měsíce. To neplatí ohledně smluv o opravě nebo údržbě provedené v místě určeném spotřebitelem na jeho žádost, pokud dodavatel neprovedl jinou než vyžádanou opravu nebo údržbu nebo nedodal jiné zboží než nutné k provedení opravy nebo údržby. Dodavatel je zároveň povinen vrátit spotřebiteli zaplacené finanční částky do 30 dnů od odstoupení od smlouvy.

(2) Dodavatel musí spotřebitele písemně upozornit na právo odstoupit od smlouvy nejpozději při uzavření smlouvy; písemné upozornění musí obsahovat i označení osoby, u níž je třeba toto právo uplatnit, včetně bydliště či sídla takové osoby.

Témata:  důchodci mobilní operátoři

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy