Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi, plaťte! Podívejte se, co zase skokově zdražilo

Češi, plaťte! Podívejte se, co zase skokově zdražilo

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Zboží zdražilo v červnu oproti květnu o 0,4 procenta, růst ovlivnilo hlavně zvýšení cen potravin a nealkoholických nápojů. Výrazně vyskočila cena brambor, meziměsíční zdražení o 85,8 procenta má na vině hlavně přechod na trhu z pozdních na rané brambory.

Oproti minulému roku bylo zboží a služby dražší o 1,6 procenta, tvrdí ve svém šetření Český statistický úřad (ČSÚ). Kromě brambor v červnu zdražila i drůbež (o 1,9 procenta), mléko (o 3,4 procenta), jogurty (2,8 procenta), máslo, o skoro třicetinu narostla cena čokolády a čokoládových výrobků. Skokový nárůst ceny brambor je vyšší než v loňském roce. "V loňském červnu nové brambory zdražily meziměsíčně pouze o 58,1 procenta," připomněl analytik Jiří Šimek ze společnosti CitFin. Cena brambor oproti loňskému roku vyskočila o 91,8 procenta.

Sezónní ceny dovolených s komplexními službami se zvýšily o 4,6 procenta.

Naopak zlevnila plodová zelenina (o 16,8 procenta), vajíčka (o 5,6 procenta) nebo chleba. "Pro další měsíce předpokládáme inflaci okolo současných úrovní a v závěru roku její mírné zrychlení. Nejistotu přináší situace na trhu s ropou a samozřejmě letošní úroda, o které bližší informace teprve přijdou," uzavírá analytik Petr Dufek z ČSOB.

Témata:  potraviny zdražování

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

Za sliby Stačilo! by Česko zaplatilo tvrdou daň

Pokud by hnutí Stačilo! svůj program kompletně prosadilo tak, že by byl platný trvaleji, vyjde to v nadcházejících letech veřejné rozpočty ČR dohromady na stovky miliard korun dodatečných výdajů navíc, tedy oproti stavu, kdy program hnutí Stačilo! realizován nebude.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

online prodejce Shein

Komentář

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.