Konec tučným pokutám od mobilních operátorů za rozvázání smlouvy!

Mobilní operátoři přijdou o jednu ze svých mocných zbraní. Ta spočívala v tom, že se zákazníky výměnou za výhodnější podmínky uzavírali dvouleté smlouvy, a pokud ji chtěl zákazník ukončit předčasně, musel se z toho draze "vykoupit". S tím ale bude brzy konec.

660
reklama

Novela zákona o elektronických komunikacích, kterou schválil Senát a teď už ji musí jen podepsat prezident Miloš Zeman, učiní přítrž třem nejkontroverznějším praktikám českých operátorů. Nejpozději by měla začít platit od 1. srpna. O co přesně jde?

Drahé výkupné už ne

Zákazníci si každoročně stěžují na obrovské pokuty za to, když se rozhodnou předčasně rozvázat smlouvu s operátorem. V praxi to obvykle znamená, že musejí doplatit celý paušál, který jim do konce smlouvy zbývá. A to je podle mnohých znalců naprosto přemrštěné. Klienti totiž často musí zaplatit tisícikorunové částky, chtějí-li se ze svazku s operátorem vyvázat.

Tyto pokuty jsou přitom u tuzemských operátorů ve srovnání s těmi zahraničními mnohem vyšší. Operátoři si tak víceméně nechávají platit za služby, které ovšem neposkytnou. Úprava má umožnit, že zákazníci, kteří budou chtít od operátora odejít, uhradí jen pětinu nedoplacené částky.

Konec prodlužování smluv bez vašeho vědomí

Tím ale pozitiva nekončí. Novela si posvítila i na automatické prodlužování smluv. Čeští operátoři běžně dělali to, že pokud je klienti před skončením smlouvy písemně neinformovali, že ve smluvním vztahu nehodlají pokračovat, automaticky ji prodloužili – většinou o dalších 24 měsíců. To teď bez našeho vědomí už taky nepůjde!

Dva týdny na rozmyšlenou

Od srpna bude konec také s poslední nekalostí operátorů. Ta spočívá v nedostatku podrobností, které se k zákazníkům dostávají třeba při telefonickém uzavírání smlouvy. Bylo totiž poměrně časté, že určitá výhoda, na kterou se zákazník "chytil", neplatila celou po dobu. A právě to si přitom zákazník při uzavírání smlouvy myslel.

Teď budou muset operátoři zákazníkům dodat veškeré informace o tarifu a smluvní podmínky. To znamená, že je nemusejí dodávat jen e-mailem nebo poštou, ale mohou klientům třeba poslat smsku s odkazem na internetovou stránku s jasně formulovanými podmínkami. Zákazníci se pak budou moci do 14 dní rozhodnout, jestli konkrétní tarif opravdu chtějí.

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky