Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kupujete ojetý vůz? Pozor na tyhle podvody!

Kupujete ojetý vůz? Pozor na tyhle podvody!

Foto: Auto ESA

Na trhu s ojetinami lze často narazit na kradená auta, přetočené kilometry nebo vozy, které jsou bourané a neodborně opravené. Zvláště u automobilů, které jsou dovezené ze zahraničí, je prakticky nemožné ověřit některé správné údaje, varuje Roman Rak ze společnosti Iris Ident.

Přetočené kilometry

Jedná se o častý podvod, mnozí z nás se s ním už setkali. Se zjištěním, zda byl počet najetých kilometrů záměrně snížen, může pomoci zkušený automechanik. Provede to porovnáním míry opotřebení motoru či interiéru vozu s počtem najetých kilometrů. Tato metoda však není příliš spolehlivá. Do budoucna by podle záměrů EU proto měla pomoci pravidelná evidence najetých kilometrů v Centrálním registru vozidel a zpřístupnění tohoto údaje veřejnosti v každé zemi.

Kradené automobily

Na území České republiky se nachází značný počet aut ukradených v zahraničí a následně u nás přihlášených na falešné doklady. Na stránkách ministerstva vnitra - v databázi kradených vozů - si lze v současnosti ověřit, zda kupovaný vůz není nahlášen jako kradený na území ČR.

„U vozidel ukradených za hranicemi by s odhalením jejich pochybného původu mělo efektivně pomoci až napojení na rozhraní Eucaris. V něm jsou evidované všechny závady automobilu, kromě nahlášené krádeže rovněž jeho ekologické sešrotování nebo neplatná registrace. Zároveň je zde uveden i právoplatný majitel vozu," upozorňuje Rak.

Automobil v exekuci či zástavě

Kupující by si měl rovněž dát pozor, zda se na vozidlo, které si chce koupit, neváže exekuce. Exekutor totiž může automobil novému majiteli kdykoliv zabavit. Ověřit si případnou exekuci je možné v Centrální evidenci exekucí na stránkách komory exekutorů. Větší nebezpečí pak představuje automobil, který je v zástavě. Zástava automobilu je totiž prakticky nezjistitelná. Vůz tak po zakoupení novým majitelem může náhle propadnout věřiteli.

Bourané automobily a vraky

Neodborné opravy často i totálně bouraných automobilů a jejich následný prodej rovněž nejsou ničím výjimečným. Na podezřelé opravy může upozornit odlišný odstín laku na jednotlivých dílech karoserie, jiná tloušťka laku, nepravidelnost spár či jejich přítomnost tam, kde by být neměly.

Omlazené automobily

Kromě stáčení kilometrů navyšují prodejci rovněž často cenu automobilu falšováním jeho data první registrace v ČR či v zahraničí. Pozměněné údaje v dokladech lze ověřit na kódech, které se nachází na sklech, bezpečnostních pásech, nádobkách provozních kapalin a dalších dílech automobilu. I u nich však dochází k falšování.

Špatný technický stav vozu

Prodávající často o vozidle deklarují lepší technický stav, než v jakém se ve skutečnosti nachází. Před nákupem je tedy nezbytně nutné si skutečné vlastnosti vozu ověřit. Pozornost je třeba věnovat motoru, interiéru vozidla, kolům i karoserii. Je také vhodné „podrobit" vůz delší zkušební jízdě, při níž si kupující dá pozor na plynulost řazení, spolehlivost brzd či plynulý chod motoru.

Témata:  autobazar

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2025 17:55

4. listopadu 2025 10:37

Vidíte nenávist nebo podvod na internetu? Nahlaste ho, radí dTest

Setkali jste se někdy s komentářem na sociálních sítích, ve kterém autor podporuje násilí či terorismus? Zaznamenali jste příspěvek se soukromými fotografiemi sdílenými za účelem poškození pověsti vyobrazené osoby? Anebo jste na online tržišti narazili na podvodného prodejce? I na takové příklady nezákonného uživatelského obsahu na internetu si Evropská unie došlápla takzvaným Aktem o digitálních službách (DSA). A ať už se nezákonný obsah týká přímo vás, nebo ne, máte právo jej nahlásit provozovateli dané internetové stránky.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.