Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zdražit musíme, křičí pojišťovny. Jaký si našly důvod?

Zdražit musíme, křičí pojišťovny. Jaký si našly důvod?

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Mezi zeměmi střední a východní Evropy se Češi řadí z hlediska frekvence působení nehod k těm vůbec nejlepším. Zatímco u nás nahlásilo v loňském roce nehodu 3,5 procenta pojištěných řidičů, v statisticky nejhorším Rumunsku to bylo téměř dvakrát tolik, uvedla v úterý Generali PPF Holding.

Například statistiky ze sousedního Polska ukázaly, že během loňského roku hlásilo dopravní nehodu 4,8 procenta tamních řidičů. Lépe než Češi na tom však nejsou ani Slováci, kde na každých 1000 řidičů připadalo 53 nehod.

Na druhou stranu je však nutné podotknout, že pokud už bouráme, způsobujeme obvykle větší škody než naši zahraniční sousedé. Průměrná škoda způsobená českým řidičem je například v porovnání s motoristou z Polska více než dvojnásobná.

"Nárůst plnění za vysoko ohodnocené škody na zdraví však reálně pozorujeme ve všech zemích střední a východní Evropy. Pojišťovny budou muset bezpochyby přikročit ke zvyšování cen pojištění, aby pokryly související nárůst nákladů," uvedl k tématu Zdeněk Jankovský, manažer Kompetenčního centra pro cenotvorbu Generali PPF Holding. Jeho slova potvrzují i aktuální čísla, která ukazují, že například na Slovensku vzrostla průměrná výše plnění o 10 procent, v Rumunsku od roku 2010 dokonce o 40 procent.

I přes rozdíly mezi jednotlivými zeměmi, pokud jde o četnost hlášených pojistných událostí, lze mezi zeměmi najít i řadu společných jmenovatelů. Globálním problémem jsou především řidiči mladší 23 let, kteří havarují až dvojnásobně častěji než jejich zkušenější kolegové. Dalším společným jmenovatelem je jízda firemními vozidly. Jejich řidiči způsobují pojistné události o polovinu častěji, než je tržní průměr. Průměrný pojistný nárok způsobený firemním vozidlem je ale výrazně nižší než v případě aut v osobním vlastnictví. "Firemní auta totiž způsobují velké množství malých škod v malé rychlosti ve městech během každodenního používání," vysvětlil závěrem Jankovský.

Témata:  pojišťovny povinné ručení

Aktuálně se děje

10. října 2025 12:10

Levná ojetina může skrývat minulost taxíku. Takhle ji poznáte

Koupí ojetého auta můžete hodně ušetřit, ale kupující by měl vědět, co vlastně kupuje. Některá ojetá vozidla můžou být vysloužilé taxíky, policejní vozy nebo auta z půjčoven. Tato auta jsou typicky opotřebovanější a mají nižší hodnotu. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Andrej Babiš

Komentář

Rozpočet přežije i Babišovy sliby. Německo by na tom bylo hůř o pětinu

Pokud by Babišova vláda naplnila všechny své sliby během prvního roku vládnutí, z výpočtu Národní rozpočtové rady plyne, že se český schodek veřejných financí stále vyjde pod 3 % HDP; německá vláda by v takovém případě měla o 20 % vyšší deficit než ta česká, rakouská o 38 %, a polská dokonce o 124 %. Ani inflace by neměla být v ČR problémem.