Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Řemeslníky vybírejte pečlivě, o své peníze můžete navěky přijít

Řemeslníky vybírejte pečlivě, o své peníze můžete navěky přijít

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Pokud řemeslník převezme zálohu, ale neodvede práci, měli by se zákazníci obrátit na civilní soud. I tak jim však hrozí, že své peníze neuvidí, protože se často stává, že řemeslník nemá ani příjem, ani majetek, varoval ve středu spotřebitelský časopis dTest.

Řemeslníci, kteří vyberou zálohu, ale neodvedou slíbenou práci, zadělávají spotřebitelům na svízelnou právní situaci. Že se takové případy dějí často, potvrzuje vedoucí poradenské linky dTestu Lukáš Zelený.

"Oklamaní zákazníci mnohdy hned spěchají na policii a podávají trestní oznámení pro podvod či zpronevěru. Jenomže český zákon takový postup neumožňuje," upozornil Zelený.

O zpronevěru se jednat nemůže, protože záloha přechází do vlastnictví zhotovitele a peníze jsou tím pádem jeho. "U podvodu je zase velmi těžké prokázat, že podnikatel jednal úmyslně. Důkazní situace zákazníka je obtížná a zpravidla ji neustojí," vysvětlil úskalí Zelený.

Vedoucí poradenské linky napáleným spotřebitelům doporučuje, aby se obrátili na civilní soud. "Tam je pravděpodobně čeká úspěšný výsledek. Ovšem nepříjemné je, že v rámci následného exekučního řízení není vždy řemeslníkovi co zabavit. Nemusí mít žádný příjem ani majetek. Rozsudek se pak stává nevymahatelným," podotkl.

Přidal také příklad z praxe. "Spotřebitelka, která se na nás obrátila, předala truhláři desítky tisíc korun na výrobu knihovny, po několika letech má v rukou rozsudek, který jí přiznává padesát tisíc. Návrh na exekuci však nebyl úspěšný, neboť řemeslník nemá vůbec nic a navíc nahlásil trvalý pobyt na městském úřadě. První splátka po roce činila pouhou stokorunu," popsal.

dTest proto zákazníky varuje, aby byli velmi obezřetní při výběru řemeslníka. Měli by volit jen takové, na které ve svém okolí seženou pozitivní reference. Řídit se mohou i recenzemi na internetu, ačkoli Zelený podotýká, aby je brali s rezervou. "Vždy lze doporučit uzavření písemné smlouvy nebo alespoň písemné potvrzení o převzetí objednávky. Povinně je musí řemeslník vydat u prací, které nevykoná hned," zmínil Zelený.

Na webu www.dtest.cz/remeslnici naleznou spotřebitelé informační materiál, jenž zodpoví nejčastěji kladené otázky a zakoušené problémy s vykonavateli zakázek. Poradit se mohou také na lince dTestu 299 149 009.

Témata:  řemeslníci

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.