Slevový portál mámí z uživatelů peníze za pouhou registraci, aniž by je na to dostatečně upozornil. Za stránkami je společnost Flavio Contrepacore and Co. Ltd., se kterou již byly podobné podvody spojovány, varovalo ve čtvrtek v tiskové zprávě sdružení Spotřebitel net.
Kdo při brouzdání po internetu narazí na portál www.sale4u.sk, měl by stránky zase rychle opustit. Web by měl sloužit k vyhledávání slev, ale jeho skutečným cílem je ztenčit zákazníkům peněženky.
"Aby si spotřebitel mohl na daných stránkách vyhledávat konkrétní slevy, musí se nejdříve zaregistrovat. Při vyplňování registračního formuláře musí rovněž vyjádřit souhlas se všeobecnými obchodními podmínkami, které obsahují ustanovení o tom, že za přístup do databáze slev je nutné uhradit za každý měsíc trvání registrace částku ve výši šesti eur. Většina všeobecné obchodní podmínky nečetla, protože se domnívala, že registrace je pouhá formalita, tedy zdarma, jak tomu běžně bývá u jiných portálů," vysvětlila princip klamavé praktiky Marie Vrábelová, redaktorka sdružení.
Že je přístup na web zpoplatněný a že se zavázal k placení, se spotřebitel dozví až o řadu měsíců později, kdy mu dorazí faktura s výzvou k uhrazení dlužné částky. Přitom všeobecné podmínky obsahují i větu o tom, že uživatel může od smlouvy do určité doby odstoupit. Jenomže správce portálu s ním začne komunikovat až po uplynutí této doby, aby zákazníka na situaci neupozornil.
Klamavá praktika není novinkou a váže se k provozovateli Flavio Contrepacore and Co. Ltd., které sídlí na Seychelách, na stejné adrese jako Online Investment Group. Ta spravuje celou řadu webových stránek a na všech uplatňuje stejný trik. Sdružení obrany spotřebitelů bylo v uplynulých letech zavaleno dopisy a e-maily od lidí, kteří provozovateli webových stránek naletělo a objevovaly se varovné seznamy podvodných stránek. Patřilo sem například www.ms-2010.sk. "Asi by nebylo velikým překvapením, kdyby za oběma společnostmi stály stejné osoby," dodala Vrábelová.
Sdružení Spotřebitel net radí všem spotřebitelům, kteří se na webu registrovali, aby požadované částky neplatili a na e-maily nereagovali. "Zákazník totiž neučinil skutečný a vážný projev vůle směřující k uzavření daného smluvního vztahu. Jinými slovy nevznikla platná smlouva a není tedy možné po spotřebitelích požadovat předmětné částky," zdůraznila Vrábelová.
Uživatelé se ovšem musejí obrnit, protože jim budou chodit upomínky a výhružky soudním vymáháním. "Tak tomu bylo i v předchozích případech. Společnost si je však zřejmě vědoma toho, že by v případném soudním sporu neuspěla. Proto je třeba se obrnit trpělivostí a nepodléhat psychologickému nátlaku, neboť to je to jediné, co mají obdobné společnosti k dispozici," uzavřela.
Online Investment Group už se zabývalo i Evropské spotřebitelské centrum České republiky. Zastává stejný právní názor jako Spotřebitel net a radí napáleným lidem, aby nic neplatili a na výhružné e-maily vůbec nereagovali.
Související
14. května 2024 11:13
27. února 2024 10:06
1. února 2024 17:37
24. listopadu 2022 11:40
20. dubna 2022 9:15
4. listopadu 2021 9:32