Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy po stovkách končí. Krachy hlásí dopravci i stavaři

Firmy po stovkách končí. Krachy hlásí dopravci i stavaři

Foto: Adam Mráček / INCORP images

Nejpostiženějšími oblastmi podnikání jsou dlouhodobě doprava, stavebnictví a zpracovatelský průmysl, nejlépe si vede vzdělávání, zdravotnictví, kulturní a rekreační činnosti, služby a utility. Statistiky bankrotů v českém hospodářství ve středu zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet.

Na 10 000 podnikatelských subjektů za první tři měsíce letošního roku zkrachovalo 489 firem. Jde o druhou nejvyšší hodnotu za posledních šestnáct kvartálů (od 2. čtvrtletí 2008)."Vysoká hladina úpadků je v horizontu posledních čtyř let zastoupena především v dopravě, stavebnictví, zpracovatelském průmyslu, administrativě a ubytování," hodnotí výsledky analýzy ředitelka D&B, Alena Seoud."Za důvody vysokého počtu krachů, v oblasti dopravy, stavebnictví a zpracovatelského průmyslu, lze považovat vysokou náročnost na zdroje financování, které plynou z potřeby disponovat dlouhodobým majetkem, jenž je nezbytný k provozním aktivitám podniků v těchto oblastech podnikání. Dalším významným zdrojem nadprůměrného počtu insolvencí je velmi konkurenční prostředí a značná nejistota ohledně budoucího ekonomického vývoje," přiblížila Alena Seoud.Důsledky ekonomické krize jsou v těchto oborech podle ní navíc stále patrné zejména v objemu zakázek, ale i době splatnosti pohledávek, čímž je silně ovlivněno cash-flow a tedy schopnost vhodně zajišťovat chod firmy."Na druhou stranu administrativa se, z dlouhodobého hlediska, jeví jako neperspektivní oblast podnikání, které vzhledem výrazné rizikovosti nenabízí relevantní zisk. Při porovnání počtu nově vzniklých a zaniklých firem je poměr nejméně příznivý ze všech sledovaných oborů," dodala Alena Seoud s tím, že firmy z tohoto oboru přecházejí do jiných, více perspektivních oblastí podnikání.

Témata:  ekonomika krize

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

29. července 2025 12:43

Podvod na první pohled nepoznáte. Sociální sítě se hemží falešnými nabídkami známých značek

Ležíte večer v posteli a bezmyšlenkovitě projíždíte sociální sítě. Najednou se objeví nabídka, která vypadá jako splněný sen. Zboží, po kterém už dlouho pokukujete, za zlomek ceny, a navíc od známého prodejce. Nemůžete uvěřit, že právě vám se poštěstilo narazit na tak výhodnou akci. Rychle klikáte a začínáte vyplňovat údaje, které vás dělí od skvělého nákupu. Jedná se ale ve skutečnosti o výhodný nákup, nebo jste právě naletěli podvodníkovi?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy