Tři čtvrtiny chudých nemají přístup k bankovním službám

Tři čtvrtiny chudé světové populace, jejíž denní příjem nepřesahuje dva dolary (asi 40 korun), nemají přístup k bankovním službám. Podle zprávy Světové banky je i toto jednou z příčin začarovaného kruhu chudoby.

660
reklama

Nedostupnost bankovních služeb není způsobena pouze chudobou, ale také cestovní vzdáleností a byrokracií spojenou s bankovnictvím, informuje Světová banka (SB) ve své zprávě.

SB však upozorňuje, že kvůli nedostupným bankovním službám se chudí často musejí obracet na lichváře, což jejich životní situaci dále znesnadňuje.

"Ti, kteří nemají přístup k bankovním službám, si často musejí půjčovat peníze od lichvářů, kteří vyžadují vysoké úroky. Lidé, kteří nemohou využívat banky, také obtížněji začnou s vlastním podnikáním, nebo se pojistí proti nečekaným událostem," píše SB ve zprávě.

Světová banka uvádí, že na 2,5 miliardy lidí nemá přístup k bankovnictví.

Prezident SB Robert Zoellick zdůrazňuje, že bankovní služby poskytované chudým lidem by mohly nastartovat ekonomický růst.

"Budou-li chudí lidé moci využívat sílu finančních služeb, snáze pak zaplatí za vzdělání, ušetří si na bydlení nebo zahájí drobné podnikání, čímž vytvoří pracovní místa pro ostatní," řekl Zoellick v prohlášení.

SB svou zprávu postavila na výsledcích sondy agentury Gallup, jež zahrnula 150 000 lidí ve 148 zemích.

Průzkum zjistil, že v rozvojových zemích má účet v bance pouze 37 procent všech žen a 46 procent všech mužů, bez ohledu na výši jejich příjmů.

Více než 80 procent dotazovaných uvedlo, že peníze si půjčují z jiných zdrojů než od banky, například od přátel.

"Pouze 43 procent dospělých spoří peníze na svém účtu. Avšak 61 majitelů účtu na svá konta přijímají platby od zaměstnavatele, vlády nebo rodinných příslušníků, kteří žijí jinde," uvedla Světová banka.

Výzkum potvrdil rostoucí popularitu převodů peněz uskutečňovaných pomocí mobilních telefonů, které často nevyžadují kamennou banku.

Obzvláště zřejmá je obliba mobilního bankovnictví v Keni, kde 68 procent dotazovaných používá mobilní telefon pro finanční transakce.

Světová banka podporuje programy, jež by měly usnadnit přístup lidem k bankovním službám. Na tyto projekty, které například zavádějí v rozvojových zemích bankomaty a platbomaty, vyčlenila přes 3 miliardy dolarů (přes 56 miliard korun).

Témata: banky | chudoba

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky