Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Brexit: Velké podniky se obávají negativního dopadu na mezinárodní obchod

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Spíše než ze ztráty zakázek na britském trhu se velké firmy v Olomouckém kraji obávají nepříznivého dopadu odchodu Velké Británie z Evropské unie na mezinárodní obchod. Podniky v Olomouckém kraji do Británie vyváží hlavně strojírenské výrobky, mezi kterými mají výrazné zastoupení dodávky součástek pro automobilový průmysl.

Plánovaným termínem brexitu je 29. březen. Stále ale není jasná jeho forma, ani to, zda Británie na konci tohoto měsíce EU skutečně opustí. Obavy u vedení firem vzbuzuje především scénář brexitu bez dohody s obnovou obchodních bariér a různých certifikací. "Máme zakázku pro Velkou Británii, která se má vyvážet koncem března. Pokud dojde ke zpoždění, nevíme, jak zboží doručíme," řekl ČTK finanční ředitel olomoucké společnosti WEBA Jiří Šída.

Olomoucká továrna WEBA se specializuje na výrobu lisovacích a tvářecích nástrojů pro automobilový průmysl. Podle Šídy zatím nelze přímé dopady Brexitu na export podniku odhadnout. "V současné době to nejsme schopni přesně říci. Jsme zakázková výroba a doposud činily zakázky z Velké Brinánie pouze tři až pět procent," podotkl Šída.

Vedení WEBY se ale obává negativního dopadu brexitu na světový obchod, jehož rozsah zatím nelze předvídat. "Hlavně v případě, že se brexit spojí s jinými skutečnostmi, jako je například dovozní a vývozní clo USA či problémy s měřením (automobilových) emisí WLTP," upozornil Šída. Společnost WEBA se už na brexit připravuje. "Musíme zredukovat provozní náklady o 20 procent. Veškeré dobročinné sponzorské dary a externí poradenství je zastaveno," podotkl Šída.

Pro olomouckého výrobce automobilových ložisek Koyo Bearings ČR by brexit znamenal jen minimální pokles přímého prodeje zboží do Velké Británie. "Přímo do Británie nevyvážíme, ale reexporty přes Německo pro značku Land Rover tvoří desetinu naší produkce. Tvrdý brexit by však znamenal dopad pro všechny firmy v EU, tedy i v ČR," řekl ČTK ředitel Koyo Bearings ČR Petr Novák.

Podle něj bude nutné okamžitě vyjednat a zabezpečit kontinuitu dodávek. "I když reexportujeme přes Německo, může to být velký problém. Krátkodobě by to mohlo znamenat výpadek dodávek na trh ve Velké Británii. Nicméně věříme, že tato situace nenastane," dodal Novák.

Podle mluvčího strojírensko-metalurgické společnosti Unex Borise Keky nad vývojem situace ohledně odchodu Velké Británie z EU zatím visí značné otazníky. "Až budou známy podmínky brexitu, tak uvidíme, co to bude pro nás znamenat. V tuto chvíli nelze nic předjímat. My i naši zákazníci čekáme na to, jak to celé dopadne," řekl ČTK Keka.

Unex se specializuje na vývoj, výrobu, montáž a modernizace kolesových rypadel pro těžbu nerostných surovin. Vyrábí také velké svařované ocelové konstrukce. Většinu produkce vyváží do zahraničí. Podle Keky britský trh nepatří mezi hlavní exportní teritoria skupiny Unex. "Máme tam sice nějaké zákazníky, ale z hlediska celkového objemu naší produkce je to spíše menší trh," dodal Keka.

Témata:  Brexit EU ekonomika

Aktuálně se děje

24. dubna 2024 18:17

Hypotéka na refundaci: Pomůže získat peníze na dokončení stavby nebo rekonstrukce

Potřebujete dokončit rekonstrukci, ale úspory na vašem účtu se tenčí? Pomůže vám hypotéka na refundaci. Proplatí vám prostředky, které už jste do nemovitosti vložili. A dá vám tak peníze na dokončení oprav. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

České domácnosti loni platily za elektřinu nejvíce v EU, přestože Česko vyvezlo takřka nejvíce elektřiny v celé EU

KOMENTÁŘ Lukáše Kovandy: Česko je ryze z ekonomického hlediska určitou anomálií. Vykazuje sice poměrně výrazný nadbytek vyprodukované elektřiny, avšak přesto jeho domácnosti čelí jejím vysokým cenám. Dokonce nejvyšším v celé EU ve vyjádření dle standardu kupní síly, které umožňuje mezinárodní porovnatelnost. A to přitom tedy Česko loni v čistém vyjádření vyváželo čtvrtý největší objem elektřiny v EU.