Řítí se eurozóna do problémů?

Důvěra evropských zákazníků upadá a v ekonomikách eurozóny se projevuje stále více problémů. Viditelné signály nejsou příznivé a situace Německa je z nich nejhorší, informuje Christopher Dembik, vedoucí oddělení makroekonomické strategie Saxo Bank.

Evropská unie, ilustrační fotografie
reklama

Důvěra evropských zákazníků upadá a v ekonomikách eurozóny se projevuje stále více problémů. Viditelné signály nejsou příznivé a situace Německa je z nich nejhorší.

Střet s realitou pro ekonomiky eurozóny pokračuje. Kvůli údajům, které byly horší, než se čekalo, zejména pokud jde o důvěru zákazníků, zůstává index ekonomického překvapení Citi pro eurozónu od března 2016 nadále v záporných číslech a v těsné blízkosti minima, na -62,9. Tento pokles přispěl k tlaku na evropské akcie, které jsou tlačeny dolů od začátku tohoto roku a vysvětluje také rozdíl mezi výkony akciových trhů eurozóny a ve Spojených státech. Pokud budou ekonomické údaje nadále neuspokojivé, tato situace zřejmě potrvá. 

Zaostávající údaje k růstu jsou neuspokojivé. Indikátor růstu EuroCOIN klesá už od maxima v roce 2017 a nyní ukazuje pouhých 0,47 %. To naznačuje, že HDP eurozóny bude i ve čtvrtém čtvrtletí nevýrazný a že Evropská centrální banka bude na svém jednání 13. prosince muset snížit vyhlídky HDP na období 2018/2019.

Německo ztrácí energii

Ve třetím čtvrtletí 2018 vykázalo negativní HDP způsobený vyšším obchodním pesimismem a problémy v automobilovém odvětví. V automobilovém průmyslu převládá negativní pocit více než v ostatních sektorech a blíží se minimům letošního roku.

Po řadu desetiletí představoval automobilový průmysl to nejlepší z německé ekonomiky a tvořil zhruba 14 % HDP. Dnes se potýká s řadou problémů spojených se vstupem na trh s elektromobily a s celkovým poklesem na globálním trhu. Dva největší trhy – Spojené státy a Čína – zažívají pokles tržeb. Ve Spojených státech je nyní prodej automobilů ve srovnání se stejným obdobím loňského roku výrazně nižší, což by mohlo vážně ovlivnit vyhlídky na doprodej modelů za rok 2018 a představení modelů 2019. V Číně je situace mnohem horší: kvůli zpomalení růstu vykázal prodej automobilů v září největší pokles za sedm let. Přidejme tomu hrozbu nových amerických cel, která určitě situaci pro německý export a celou ekonomiku nezlepší.

Závěrem

  • Konsenzus o růstu eurozóny je stále až moc optimistický, což povede v roce 2019 ke zklamání trhu
  • Nadcházející jednání ECB přinese konečné rozhodnutí o ukončení kvantitativního uvolňování a podrobnosti o reinvesticích, ale pozornost se upírá hlavně na nové makroekonomické odhady. V roce 2019 očekávejte více holubičí přístup
  • Německo příliš závisí na svém automobilovém průmyslu, který nedokázal využít nástupu elektromobilů a země představuje slabinu, kterou je třeba v nadcházejících letech v eurozóně sledovat.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky