Krize straší lidi: Češi šetří a letos bude hůř

Maloobchod v prosinci podle dat ČSÚ meziročně vzrostl o 1,6 procenta, za celý rok pak posílil o 1,9 procenta. Analytici přesto tvrdí, že čísla nejsou nijak ohromující a navíc varují, že letos se maloobchodu v ČR povede ještě mnohem hůře.

reklama

Stejně jako v předcházejících měsících i v prosinci se dařilo především prodávat auta. Celý motoristický segment si připsal 3,8 procenta, zatímco maloobchod bez aut a PHM jen 1,1 procenta. "Ani to však není až tak špatný výsledek, vezmeme-li v úvahu nízkou důvěru spotřebitelů a jejich rostoucí obavy z dalšího vývoje ekonomiky," poznamenal v pátek Petr Dufek z investičního výzkumu ČSOB.
 
Prosinec byl podle něj dalším - tentokrát už osmým - slabým měsícem především pro prodejce potravinářského zboží. Rostoucí ceny potravin vedou podle analytika ČSOB k omezování jejich nákupů a k hledání alternativ mimo kamenné obchody.
 
Žně jako už tradičně zažívaly internetové obchody, které mají za sebou další výborný dobrý rok (2011: +11,8 %). Z pohledu zboží je vidět, že před vánocemi lidé nešetřili na elektronice, oblečení a na vybavení do domácností.
 
Za celý loňský rok si maloobchod připsal reálný nárůst necelá dvě procenta, tedy o něco více než za rok 2010, avšak bez aut a PHM to bylo jen procento jedno.
 
"Výsledky obchodu nejsou tedy nijak ohromující a navíc v roce 2012 se dá čekat, že budou ještě horší. Vyšší inflace doprovázená jen pomalým zvyšování mezd totiž povede k reálnému poklesu výdělků domácností. Nadešel rok úspor, který obchodníci samozřejmě pocítí také. Rok 2012 bude dalším rokem hledání levnějších alternativ, ať už samotného zboží nebo distribučních cest (internet)," upozornil Dufek a dodal, že čísla z maloobchodu potvrzují slabou domácí poptávku, která výrazně omezuje prostor pro zvyšování inflace.
 
"Inflace v ČR si tak udrží svůj nákladový charakter do té doby, dokud poptávka v ekonomice nezačne skutečně růst. A to rozhodně letos nebude," odhaduje analytik ČSOB.
 
Skeptický ohledně dalšího vývoje je také analytik ze skupiny Citfin Tomáš Volf. "Domácí nezaměstnanost, která půjde v následujících měsících nahoru, bude znamenat nižší sílu poptávky domácností, na což doplatí i maloobchodníci. Je pravděpodobné, že se v dohledné době míra nezaměstnanosti převalí přes hranici devíti procent, což bude vytvářet další tlak na boj o zákazníka. Hrozba ztráty zaměstnání se opět stane důvodem, proč budou spotřebitelé ve svých výdajích stále více obezřetní," tvrdí Volf.
 
Analytik společnosti Home Credit Michal Kozub připomněl, že poslední úspěšné Vánoce zažili čeští obchodníci naposledy v roce 2007. "Od té doby se jejich prosincové tržby hlavně vinou krize stále zmenšovaly. Nejdramatičtější propad nastal už v roce 2008, kdy tržby klesly o 5,4 procenta. Letos se konečně situace obrátila pozitivním směrem," poznamenal Kozub.
 
Podle něj řada obchodníků s napětím čekala na letošní Vánoce, které měly ukázat, kam bude maloobchod směřovat dále. "Před Vánoci se opět dařilo prodeji přes e-shopy (+ 4,2 %). Daří se hlavně prodeji černé elektroniky. Pro řadu Čechů je velikost televize symbolem sociální pozice, stává se dominantou obývacích pokojů i jiných místností. I přesto je výsledek spíše zklamáním, protože obchodníci byli zvyklí na růsty okolo deseti procent," poznamenal Kozub.
 
Analytika Václava Frančeho z Raiffeisenbank prosincové maloobchodní tržby velmi příjemně překvapily. "My jsme očekávali meziroční stagnaci, trh pak meziroční růst o 0,5 procenta. Na pozitivní překvapení mělo nejspíš vliv i předzásobení před lednovým zvýšením DPH, což jsme očekávali, ale nikoliv v takové míře. Za celý rok 2011 se maloobchodní tržby zvýšily reálně o 1,9 procenta, což je lehce méně než náš odhad 2,1 procenta. O tento výsledek se přičinily zejména tržby v motoristickém segmentu, které vzrostly v roce 2011 o 5,4 procenta," podotkl Franče.
 
Pro letošní rok však analytik Raiffeisenbank zůstává skeptický. "I přes prosincové pozitivní překvapení zůstává pesimistický vzhledem k očekávané recesi a zvýšení DPH, proto v tomto roce odhadujeme pokles maloobchodních tržeb o 0,3 procenta," odhaduje letošní vývoj Franče.
 
Analytik společnosti Patria Finance David Marek připomněl, že zatímco ještě v létě se zdálo, že poptávka začíná klesat, závěr roku přinesl mírně pozitivní evidenci.
 
"V závěru roku se výrazně dařilo prodejcům s výpočetní technikou a mobilními telefony, jejichž tržby se zvýšily meziročně o více než deset procent. Ve vánočních nákupech se patrně projevila rostoucí obliba tabletů a chytrých telefonů. Výrazné zvýšení poptávky zaregistrovali v prosinci také prodejci potřeb pro domácnosti. Jejich tržby stouply o 9,5 procenta. Zájem byl také o oblečení a obuv, tržby prodejen s tímto sortimentem vzrostly o 4,7 procenta. Naopak klesly tržby z prodeje pohonných hmot a obrat v maloobchodu v nespecializovaných prodejnách, kam spadají tržby hypermarketů," shrnul aktuální data Marek.
 
Maloobchodní tržby podle něj ukazují, že spotřební apetit domácností pokračuje v mírném růstu, což koresponduje se stagnující nezaměstnaností a pomalým růstem reálných mezd. "Za celý loňský rok se maloobchodní tržby zvýšily o 1,9 procenta. Přestože poslední dva roky maloobchod mírně roste, stále ještě nedosáhl předkrizové úrovně roku 2008. A nemusí se to podařit ani letos, neboť počítáme s ještě pomalejším růstem poptávky, kterou patrně přibrzdí zvýšení dolní sazby DPH," upozornil analytik Patria Finance.
 
"Po optimistickém začátku roku 2011 převážila u spotřebitelů ve druhém pololetí ekonomická nejistota, která přinesla pokles tržeb zejména u potravin. Negativní vývoj byl také u prodeje pohonných hmot vzhledem k výraznému růstu jejich cen. Celkově však díky prodeji motorových vozidel maloobchod v roce 2011 rostl," poznamenal Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.
 
Vývoj maloobchodu v prosinci podle Kulhavého potvrdil trend z předchozích měsíců, kdy meziročně pokračuje růst prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží, zatímco klesá prodej potravin a pohonných hmot. "Zejména u prodeje nepotravinářského zboží slavily úspěch slevové akce a podobné výhodné nabídky, které byly i hlavním motivem vánočních kampaní. Ti, kteří se rozhodli pro větší výdaje, zpravidla hledali nejnižší ceny na internetu, neboť tamní obchody dokážou ve srovnání s kamennou prodejnou obvykle nabídnout nižší cenu, a ta v současné době zůstává pro většinu zákazníků tím hlavním kritériem," podotkl Kulhavý.
 
Makroekonomický analytik GE Money Bank Petr Gapko upozornil, že k lepšímu výsledku v roce 2011 ale pomohla převážně první polovina roku. "Na meziročním nominálním růstu se v prosinci podílel především prodej nepotravinářského zboží. Ten už několik měsíců těží ze slevových akcí a nákupní horečka v závěru roku ho pasovalo do role tahouna meziročního zlepšení (příspěvek 1,7 procentního bodu). Dařilo se především prodejům elektroniky, oblečení a obuvi a elektrospotřebičů. Tempo růstu prodejů přes internet razantně zvolnilo. Opozdilci, kteří kupovali dárky na poslední chvíli, totiž nemohli riskovat, že objednané zboží nedorazí včas," poznamenal Gapko.
 
Potravinářské zboží se prodávat nedařilo, což je trend, který podle Gapka trvá už řadu měsíců. "Tržby sice v reálných cenách díky potravinové inflaci stále rostou, ale jejich tempo se snižuje. Přesto nižší prodej potravin v prosinci může být jistým překvapením. Při pohledu do historie však předpoklad, že si lidé o svátcích dopřávají více potravin, přílišnou oporu nemá," vysvětlil Gapko.
 
Data mile překvapila také hlavního ekonoma společnosti Next Finance Vladimíra Pikoru. "Maloobchod rostl dokonce rychleji než před rokem. Čísla můžeme ještě dále opticky vylepšit, pokud je očistíme od vlivu počtu pracovních dnů. Potom rostl maloobchod dokonce o 3,3 procenta," poznamenal Pikora podle kterého to jsou tak dobrá čísla, až se jim nechce věřit.
 
"Kde je chyba? Nemáme snad statistikům věřit? Máme - jen musíme vědět, že statistika maloobchodu překvapivě zahrnuje i prodeje aut. A auta se v prosinci skvěle prodávala. Jejich prodeje vyskočily po očištění o pracovní dny dokonce o 7,1 procenta. Zdá se, že firmy chápaly, že v roce 2012 na nová auta nebudou peníze, a proto se snažily na poslední chvíli ´podojit´ rozpočty. To ale brzo skončí. Tam, kde se nehospodaří na bázi ročních rozpočtů, ale měsíčních rozpočtů, se už brutálně šetří," upozornil Pikora.
 
Pokud se auta ze statistiky vyškrtnou, rostl maloobchod bez očištění už jen o 0,8 procenta, což už podle Pikory zní realističtěji.
 
"Tak tedy už víme, co táhne maloobchod nahoru. A co ho táhne dolů? Jsou to potraviny. Zde klesly tržby o 3,4 procenta. Znamená to, že hubneme a nejíme? Bojím se, že ne - pouze společnost kupuje více potravin nastavených lepkem, syrovátkou a jiným levným odpadem. (Tudíž paradoxně kvůli méně kvalitním potravinám spíš tloustne.) Zdá se, že tržby nyní ovlivňuje hlavně cena. Kvalita přestává hrát prim zejména u potravin. Lidí, kteří bedlivě čtou popisky s obsahem výrobku, s vyšší nezaměstnaností ještě ubude, což znamená, že nezdravých potravin bude ještě víc," podotkl hlavní ekonom Next Finance.
 
Ohledně dalšího vývoje maloobchodu zůstává také Pikora velmi pesimistický. "Krize v eurozóně se projeví na všech frontách. Celá Evropa směřuje do recese a ČR tam směřuje také. Místo toho, aby se domácnosti dočkaly nějakých stimulů, dostaly podpásovou ránu ve formě zvýšení nižší sazby DPH. Všude se bude šetřit. Jedinou cestou, jak zabránit růstu cen, bude prodej na první pohled stejného výrobku, ale s nižší váhou nebo objemem," tvrdí Pikora.
 
Podle něj to však není všechno. "´Vzhledem k tomu, že státní rozpočet počítá s růstem ekonomiky o 2,5 procenta, což je dnes už jasný nesmysl, přijde možná ještě jedna podpásová rána. DPH nebude zvýšena jen jednou, ale hned dvakrát. Ceny tak porostou rychleji než mzdy. Mzdy tedy reálně poklesnou. A aby toho nebylo málo, míra nezaměstnanosti ještě vzroste. O to víc budou domácnosti šetřit. Veřejný sektor i podniky budou šetřit také. Nákup aut, který zkresluje statistiku směrem nahoru, bude rovněž zasažen. Krutá pravda o slabosti ekonomiky se zcela odhalí. Maloobchodní tržby budou v roce 2012 reálně klesat. Očekáváme průměrný pokles tržeb o dvě procenta. To je špatná zpráva pro majitele obchodních komplexů. Obáváme se, že je v ČR až moc prodejen a že mnohé z nich budou s přicházející recesí zavřeny. Budeme si muset zvyknout, že se v některých nákupních areálech nebudou prohánět zákazníci, ale jen vítr," neskrývá skepsi Pikora.
 
Podle něj sese situace českých domácností během roku zhoršovala. "A jak jsme už řekli, výhled na rok 2012 je ještě horší. V ekonomice máme extrémně slabou poptávku a zdá se, že bude ještě slabší. Ekonomika směřuje do recese. Očekáváme, že dříve či později to začnou reflektovat úrokové sazby i koruna. Očekáváme proto v prvním pololetí 2012 pokles repo sazby a oslabení koruny k euru," předpovídá Pikora.

Témata: tržby

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky