Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak by obchodní válka mezi EU a USA ohrozila české firmy?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Téměř třetina exportérů očekává, že by obchodní válka mezi EU a USA ohrozila jejich vývoz. Za největší rizika pro český export považují tuzemští vývozci kurzové změny a nedostatek pracovních sil.

Za poslední rok se vnímání těchto dvou rizik zvýšilo nejvíc. Exportéři vidí největší příležitosti u vývozu do Německa, Ruska a Číny, která si tak polepšila v žebříčku o dvě pozice. Vyplývá to z letošního ročníku Exportního výzkumu DHL, jehož výsledky byly dnes představeny na tiskové konferenci.

Meziročně vzrostl o 22 procent podíl exportérů, kteří považují za pravděpodobné zpomalení ekonomiky EU. Negativní vývoj očekává 59 procent z nich, v případě české ekonomiky pak 52 procent podniků (+18 p.b.).

Téměř třetina (30 pct) exportérů zastává názor, že by případná obchodní válka mezi USA a EU by ohrozila jejich exportní aktivity. Dvě třetiny českých exportérů se však necítí významně ohroženy.

Výrazně více než loni vidí exportéři jako možná rizika pro český export celní bariéry (osm pct) a globální situaci celkově (18 pct) s důrazem na rizika plynoucí z restrikcí a sankcí, například vůči Rusku. Začínají se také objevovat obavy z případné další globální krize.

Exportérům se daří, přibývá však těch, kteří čekají zhoršení v podmínkách pro export. Co se týče výhledu pro příštích 12 měsíců, 48 procent exportérů očekává stagnaci v objemu vývozu, nárůst pak předpokládá 46 procent. Meziročně však podíl exportérů očekávajících stagnaci objemu vývozu vzrostl o osm procentních bodů.

V posledních dvou letech roste podíl firem považujících Čínu za největší exportní příležitost do budoucna, to však z výjimečně nízké hodnoty z roku 2016. Letos se tak Čína vrátila na hodnoty z let 2014 a 2015. Exportní potenciál vidí v Německu 30 procent podniků, v Rusku 13 procent, v Číně osm procent.

Největší příležitosti pro český export vidí exportéři především v ekonomické oblasti, a to hlavně v nových trzích a u nových obchodních partnerů, dále pak v inovacích a ve vyšší konkurenceschopnosti českých firem. Více než loni hledí exportéři na politickou situaci jako na možnou příležitost českého exportu.

Exportní výzkum je realizován na vzorku 301 firem.

Témata:  obchodní válka USA EU ekonomika

Související

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy