Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy drtí nízká nezaměstnanost. Jak najít nové lidi?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Česko má nejnižší nezaměstnanost ve své novodobé historii a také v rámci Evropské unie žádná jiná země nemá tak málo lidí bez práce. Pro firmy působící v tuzemsku to znamená, že musí o své pracovníky „bojovat“. Jak úspěšně nacházet nové zaměstnance v době nízké nezaměstnanosti?

„Personalisté to dnes nemají lehké, čelí nejen nedostatku ale také velké fluktuaci pracovníků. Proto je nutné při hledání nových zaměstnanců pracovat se všemi možnými nástroji, které máme k dispozici,“ říká Tomáš Surka, managing partner v personálně-poradenské společnosti Devire.

Zde je 10 tipů pro nábor zaměstnanců v době nízké nezaměstnanosti:

1) Důležitý je už první krok, kterým je jasné zadání pro hledání nového člověka. Personalista potřebuje zcela přesně vědět, koho hledá, co má žádaný člověk přesně umět.

2) Firma musí být směrem k uchazečům co nejvíce transparentní, jinak přijde o její důvěru. Týká se to například následného kontaktu po výběrovém řízení, kdy je nutné mluvit i s neúspěšnými kandidáty. Každý nábor je zároveň vizitkou pro firmu, která jej provádí. Je proto vhodné dbát na firemní pověst, personalisté působí v roli ambasadorů firemní kultury.

3) S tím souvisí i výběr zkušené personální agentury, která bude firmu reprezentovat navenek. Klíčová je komunikace s najatou agenturou a dostatek času na pravidelnou zpětnou vazbu.

4) Personalista by se měl také soustředit na kandidátovy zkušenosti z předchozích míst. Bez nich správně neodhadne, zda se hodí na otevřenou pozici.

5) Nevyhnutelné je využití informačních systémů pro řízení náboru a jejich následné využití. S pomocí dat je možné efektivně spravovat údaje o pozicích, uchazečích i o proběhlých pohovorech. Na druhou stranu nelze zapomínat ani na osobní schůzku s uchazečem, takový kontakt je nenahraditelný. Individuální přístup a zaměření na silné stránky kandidátů pomůže odhalit talent vhodný i pro jiné pozice.

6) Personální oddělení by mělo umět probudit aktivitu zaměstnanců při hledání nových kolegů. Spokojený pracovník dovede přilákat do firmy nové lidi z okruhu svých přátel, známých či rodiny.

7) Je důležité nezapomínat na práci s talenty neboli na tak zvaný talent pooling. Umožňuje udržovat si povědomí o zajímavých talentovaných lidech z dřívějších pohovorů i jiných setkání. Ve správnou chvíli je pak možné je oslovit.

8) Hledání pracovníků na sociálních sítích neznamená jen využití sítě LinkedIn. Zajímavé informace lze získat také z Facebooku, Twitteru nebo Instagramu.

9) Personalisté by se měli zaměřit i na opomíjené skupiny na trhu práce a skládat týmy ze všech věkových skupin. Týká se to například lidí, kterým je okolo šedesáti let. Do firem mohou přinést zkušenosti a jiný úhel pohledu.

10) Podpora vzdělávání pracovníků a příprava na nástupnictví je také podstatná. Když se blíží odchod do důchodu, je zapotřebí včas připravit vhodného nástupce.

Témata:  nezaměstnanost lidé práce

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.